ا كارما وأخواتها: الف نيلة ونيلة البضاااان..!! (الجزء الثانى)

الثلاثاء، 16 أغسطس، 2011

الف نيلة ونيلة البضاااان..!! (الجزء الثانى)

(12)




ولما كانت الليلة الثانية عشر..

شهرزاد وهى تتحسس اسفل بطنها:
- التمس من مليكى المعظم اعفائى من الرغى والهلوسة وكلام البوادى..عشان الاشارة شكلها حمرة الليلادى..!!
شهريار متقززاً:
- ف داهية ياولية..ويلا هوينا م الاوضه دية..بربور هنلعب الليلادى يابانيه ولا مصريه؟؟
بربور ماسحا بربوره :
-انا بقول نلعب تاكن يا مولاى..ولا خايف افشخك زى المره اللى فاتت؟؟
شهريار مندهشاً:
-تفشخ مين يا متناك..انت نسيت انت بتكلم مين يا سياف يا ابن السباك..!!

وهنا..ادركت شهرزاد دماء الدورة..فهرعت لتبتلع قرصين بترو مع شوب فراولة..!!



معانى المفردات والتفاشيخ:

البوادى: نوع من الحلاوة الطحينية..!!
هوينا : أى فوتينا..!
بترو: مسكن للصداع وآلام الدورة وفاتح للشهية وقد يستخدم كسم للفئران ..!!


(13)



وعند حلول الليلة الثالثة عشر من الليالى المملة البااااااردة (احساساً وليس طقساً) قالت شهرزاد:
-مولاى..
شهريار شاخراً:
-خخخخخخ..عايزه ايه ايتها الحيزبون..بريحة بوقك اللى كلها توم؟؟
شهرزاد مقتربه من جسد ملكها العليق:
- انا مش جايلى نوووم.. وقلبى موغوش وسامعه حركه تحت ف البدروم..
شهريار شاخراً بضمير:
-خخخخخخخ..فوكك منى يا وليه..وروحى نادى على بربور وقوليله شوف فى تحت حراميه..وارحمى اللى خلفونى شويه.. ورايا شغل الصبحيه..
شهرزاد ملتصقه أكثر من ملكها الخنيق:
-اسم الله يا دلعدى..وراك ايه بكره يا عنيه؟؟
شهريار:
-وانت مال امك..اتخمدى واخرسى ياوليه..ولا اقوم واسبهالك واروح انيك الجاريه حوريه؟؟


وهنا..أدرك شهرزاد الاحباط.. فشرعت تنتف شعر الباط..



معانى المفردات والتفاشيخ:

توم: نبات كريه الرائحة كان ومازال يستعمل فى الوقايه من مصاصى الدماء..وقيل..بل هو العدو اللدود لجيرى..!!
موغوش : أى منمل..
دلعدى: نداء شهير تستخدمه الشراميط بكثرة ومرادف لقولهم يا عمر..




(14)



ولما هلت الليلة الرابعة عشر من ليالى التليفزيون..حتى قالت شهرزاد وهى تتمطئ فى دلع مرق:
- مولالالاى..مش ملاحظ حاجه؟؟
شهريار هارشاً فى زوبره:
-آه ملاحظ..ملاحظ انك بقالك تلت تيام بتتمرقعى وبتتلككى بدورتك ومش راضية تكملى القصه..شكلى هعلق راسك على زوبرى قريب يا شهرورتى..
شهرورته زعلانه:
- إخص ع الرجالة..بقى عشان اتعبلى يومين تلاته تبيعنى وقتى..خلاص..مفيش اخلاص..اهئ اهئ..
شهريار متأثراً وفاركاً فى زوبره بشده حتى كاد يقطعه:
-خلاص يا بيضه..متزعليش..وعشان اعرفك انى اوفى م الكلب البلجيكى.. انا اللى هحكيلك القصه النهارده..بس بكره لو دورتك مخلصتش..بدل ما هحكيلك قصه..هقرالك الفاتحه..!!
شهرزاد ببرائة دجاجه:
-مش فاهمه..
شهريار ينظر لزوبره بعدما انخلع فى يده من كتر الفرك:
-أحا.. ده انخلع..آه..شالله مفهمتى..اسمعى القصة الرهيبه.. بس خدى ده قبله دفيه بين بزازك العجيبه..اسمعى يا ستى..
بلغنى ايتها الجارية البلهاء..ذات العيون الحولاء..والاسنان الفلجاء..والاذان الصماء..انه كان فى يوم من الايام فتاه غبيه.. تعمل عند سيدها باليومية..وفى يوم من الايام طلب منها سيدها ان تجهز العشاء وتضعه على الطبليه..وذهب ليقضى مصلحة وهميه..ومن شباك الكوخ ظل يراقبها بجدية.. هذا وهى لا تدرى ما يدور حولها ولا تبدى اى أهميه..وهنا ابصر سيدها شيئ عجاب..ود معه أن يهرع اليها ويحطم على رأسها الباب..حيث..خخخخخخ..

وهنا..أدرك شهريار الشخير..فإرتمى كالموتى على السرير..




معانى المفردات والتفاشيخ:

مرق: منه ما هو للدجاج..وما هو للضانى..وعجبى..
شهرورتى: يقصد بها شهرورته البلهاء..
الطبليه: سفرة الطبقه الكادحه.. وبتنفع اوى ف تخريط الملوخيه..






(15)





ولما حلت الليلة الخامسة عشر من ليالى الفجر والمسخره..
والفحم والمبخره..والبرجل والمسطره.. حتى قالت شهرزاد وهى تمسح عماص عينيها:
- هاااوم..بقى تصحينى م النوم يا راجل عشان أحكيلك قصه.. ماشى يابن البضينه..بلغنى ايها الملك الذليل..ذو الدم الثقيل.. أن حسان لما قابل شبح البضان..وطلب منه طريقه تجعله يتجاوز صحراء الرمال الفيبريشن بأمان.. سئله سؤال..
شبح البضان بسخريه:
-خخخخخخ..السؤال ياحج..ايه هو ابضن حيوان خلقه ربنا ف الارض بنت النجسه دية؟؟
حسان متنهداً فى سعادة:
- هههه..من غير نقاش..الضفدعة..
شبح البضان ملمعاً شخارته بطرف جلبيته:
-خخخخخ..مالها الضفدعه؟؟
حسان عاقداً حاجبيه:
-مش انت دايماً بتقول كسم الضفدعه..يبقى اكيد هى الكائن الابضن..ولا ايه؟؟
شبح البضان ضاحكاً:
-هههه..خخخخخخخخخخ..لا يا عم اللذيذ..انا أقصد الجفضعه بتاعت وى ار زا شامبيونز بنت دين الكلب الخنيقه..بتاعت بام بام..أحا..متركز مع دين ابونا شويه وبطل هرش ف طيزك..
حسان متوقفاً عن الهرش:
-معلش يا أخ شبح..أصلك متبعبصتش زى منا اتبعبصت انا ومشمشه..آه..مش الضفدعه..كسم كده..بص كده شوف لسه فيه دم بينزل من طيزى؟؟
شبح البضان مزمجراً:
- غور ياض يابن الكئيبه من وشى..أنا من ساعت ما شوفت خلقت دين ابوكو انت والبرص اللى معاك دى وانا حاسس انى عايز البسك الشخاره دى ف طيزك الحمرا دى..أقولك..انا هديك الطريقه وتفارق دين ابونا..
ودخل الى كوخه المظلم..وخرج بسلة مليئة بكائنات تصوصو.. هذا وحسان لا زال مندهشاً..
شبح البضان :
- بص ياض..خخخخخخ..بصلى وفوكك م الكتاكيت..انت هتاخد دين ام السله دى..جواها10 كتاكيت ولاد دين كلب مصدعين دين ابويا من ساعت ما فقسوا..ولما توصل لدين ام الصحرا..سيب الكتاكيت..وجرى وراهم الضفدعه اللى معاك دى..خخخخخخخ..مركز ولا تايه؟...وطبعاً فيه اللى هتبلعه الرمله وفيه اللى هتصتاده الحدايه..والكتكوت اللى يوصل للبر التانى من دين ام الرمله..يبقى تمشى على أثره.. خخخخخخخ.. فاهم دين ام الشرح ولا اعيد كسمه من تانى؟؟
حسان مسبهلاً:
- ط..طب وانت شايف يا اخ شبح ان وزن الكتكوت زى وزنى..يعنى الطريقه دى مضمونه؟؟انت متأكد يعنى؟؟
شبح البضان شاخراً بالشخارة لان لحميته جالها شد عضلى م الشخير:
-خخخخخخخخخخ.. لا طبعاً مش متأكد..بس انا عايز اتخلص من دين ام الكتاكيت
دى اللى جابتلى كاللو فى ودانى ..وانت ميهمنيش امرك الصراحه..يكش الرمله تتكرع مصارينك انت وكلبتك الخرسا دى..يلا بقى هوينا..
حسان متنهداً فى يأس ممزوجاً بسب الدين لنحمده:
- طب سؤال أخير..ايه هو ابضن حيوان ف الكون؟؟
شبح البضان بحكمه:
-الضفدعه..
حسان بدهشه:
-ها..!!
شبح البضان معطيه ظهره وداخلاً كوخه وصوته يخفض تدريجياً:
-خخخخخخخ..مالك مندهش كده..اصل الضفدعه دى كائن ابن عرص كلب ماليا الدونيا زعيق ونهيق عشان تنيك..ولما تيجى تنيك..خخخخخخخخ..اللبوة تبيض والخول ينتر ع البيض.. خخخخخخخخخخخخخخخخخ..طب فين المتعه ياولاد دين الكلب.. خخخخخخ.. حتى تلاحظ ان الساحرات المتناكات لما كانوا بيسحروا انسان منيوك زيك كده..كانوا بيحولوه لضفدع عشان يزلوا دين امه..وكمان لما...


وهنا..أدرك شهرزاد الخوف..فهرعت لتشغل شريط لجورج وسوف...






معانى المفردات والتفاشيخ:

عماص : مواد كيمياويه بيولوجيه قسطنطينيه..تفرزها العين عند النوم وتجد لذة فى فركها كلما استيقظت..!!
الجفضعه: ضفدعه بنطق الفلاحين الخراسيس..!!
كاللو : لاعب كوت ديفوارى معرص كده..


(16)



وفى الليلة السادسة عشر من ليالى البيض والسميط
والجبنه ..
قالت شهرزاد:
بلغنى ايها الملك الوسيم..
والعقل السليم..والعيون الاخضر م البرسيم..أن..
شهريار مقاطعاً:
-خخخخخ..من امتى الحنيه دى يا مدام..؟؟
شهرزاد باكيه:
- من ساعة ماشوفت الحنطور الشيروكى اللى مولاى اشتراه النهارده وكنت طمعانه يديهولى كادو..بس يظهر مولاى واطى الاصل ومبيتمرش فيه..يبقى نخش ع القصه على طول ونقول.. بلغنى ايها الملك الواطى..والكلوت المطاطى..والذوق الجلياطى..ان حسان لما أخذ سلة الكتاكيت من شبح البضان.. وشرع ف السير وهو فى اشد حالات الحيره والتوهان..اذ به يسمع صوت عواء ذئاب..فأرتعشت ركبتيه داخل الجلباب.. ونظر الى كلبته يطلب منها العون..فما كان منها الا ان التصقت بالارض بكل هون..فشخر شخرة جبارة..تصلح تتر لمسلسل باب الحارة..وشرع ينكب حظه  ويحثو على رأسه التراب..
وبينما هو فى ذاك الحال..اذ أخرج كتكوت رأسه من السله ونظر له فى استهبال..فتذكر حسان امر الصيصان..واطلق سراحها فى التو والحال.. ولكن لسؤ الطالع ونحس الاحوال.. ظلت الكتاكيت راقده امامه..ولما حركها بيديه متوقعاً ان تختفى من أمام ناظريه..شرعوا فى اللعب مع مشمشه لعبة سهينى وبعبصينى..فهز حسان رأسه فى يأس..ونتش مشمشه شلوت فى الرأس..وشرع يقذف بالكتاكيت أمامه.. وفكرة الموت غريقاً فى رمال الصحراء تلح على خياله..وأصابه اليأس والاحباط.. حيث كلما القى فرخ من الكتاكيت سار فى نفس الطريق وابتلعته الرمال بلا رحمه..ولما القى الكتكوت العاشر والاخير.. وهو يتوقع هلاكه هو الاخر.. حتى شرع فى الجرى بشجاعة الليوث..ووصل الى البر الاخر وحسان يتابعه فى دهشه كالتيوس.. ثم اختفى عن ناظريه..فأخذ حسان كلبته بين يديه.. وسار على خطوات الكتكوت الاخير..حتى وصل للبر الثانى وهو من الفرحة عاجز عن التفكير..
وبينما هو ساندٌ على شجرة يحاول تهدئة ضربات قلبه الخفاق.. اذ سمع خروشة وصوت اعلى الشجرة فألقى ببصره لاعلى وهاله ما رأى...

وهنا..أدرك شهرزاد الملل..فشرعت تداعب كسها الشبيه بخف الجمل..



معانى المفردات والتفاشيخ:

كادو: شيئ غير الكاتوه(بنطق أهل البندر) والجاتوه(بنطق الفلاحين)..
مسلسل باب الحارة: مسلسل سورى بضااااان..
الليوث و التيوس: حيوانات بريه همجيه مستئنسه اليفه..هتلاقيها فى زو الجيزة..
 خف الجمل:مصطلح سكساوى Camel Toe
 
 Have A Fun




(17)



وفى الليلة السابعة عشر من حكاوى القهاوى وزكيه وتقاوى..
قالت شهرزاد بلهجة غريبه:
-بنغنى انها المنك الأصين..ذو العمن الطوين..والـ..
شهريار مقاطعاً فى ضيق:
-خخخخخ.. لو مسدوده حطى صباع فيبكس ف منخير امك اللى شبه زوبر الحمار وهو نايم.. انما متزعجيش ودن دين ابونا بخنفك..
شهرزاد تأخذ نفس ابن حرام تمتص به عطر الصباع بالتمام والكمال..ثم تستكمل:
- كنت بقول يا منيل..يابو زوبر قد زوبر عيل..ان حسان لما عبر بحر الرمال المفيبر بأمان..وبينما هو ساند على شجرة جميز او رمان..اذ به يسمع خروشة كخروشة الفئران..
حسان فى صوت ملؤه الرعب:
-انت مين يا عم الحج..اظهر وبان عليك السحلب وبلح الشام..
وهنا رد عليه صوت من أعلى الشجره:
- هشششش..وطى صوتك يا برنجى.. لتلاقيهم طابين علينا دلوقتى..
حسان بفزع:
-هـ..هما مـ..مين دول يا عم الحاج؟؟ وانت مين انت كمان..يا سواد ليلك يا حسان..
وهنا نزل من الشجرة شاب طويل القامه قصير البنيان.. عسلى العينان.. أجعد الشعر..رث الثياب..ممسكاً بيديه بجهاز عجاب.. وقال:
- أهلاً يا بيضو..نورت غابة الاحباب..معاك ماستر..وده الايبود بتاعى.. اسمه عبوموى..أنت مين بقى..وايه اللى جايبك عندنا..تكلم ثكلتك الطبيعة..
حسان فى اندهاش:
- أهلاً يا ماستر..واهلاً يا عـبـ..الاسم الغريب اللى نطقته من شويه ده..
ماستر ضاحكاً:
- أها..عبوموى..عارف انك مش هتعرف تنطقها يا برنجى..D:
حسان متسائلاً:
-يعنى ايه دى؟
ماستر بغموض:
-هع..مش قايلك..بس عشان ماتكلش دماغى(وبالمناسبه طعمها حلو) ده اسم عرص كده من تأليف واحد حشاش م اللى بيركبوا تكاتك..
حسان وقد بلغ به التعتيم مبلغه:
- انا أقصد البتاعه دى D:
ماستر مقهقها:
-هاهاها..دى يعنى ضحكه يا برنجو..مكتش على ايامكم طبعاً..
حسان متسائلاً:
-طب وانت ليه بتحط رموز ف الكلام..المفروض القصه تكون كلام خريان..
ماستر ببرود:
- وانا مالى يا مان..متقول لافادا البضان..هو اللى بيكتب وكسم اشجان..صحيح..انت جاى هنا ليه؟؟ اوعى تكون منهم؟؟
حسان متسائلاً:
-من مين يا حاج..انا جالى شلل منكم..
ماستر ملتفتاً يمنة ويساراً:
-من التانيين..أصلهم عايزين يسرقوا الاى لوط بتاعى.. بس انا عايش متنقل من مكان لمكان عشان اتوهم ولاد المتناكه.. هششش..سامع حاجه؟؟
حسان بفزع:
-ياعم يحرق ابو دى قصه اللى قطعت خلف اللى جابونى.. بص.. كلمه رطل وعشره رطل..أنا..
ماستر مستنكراً:
- واات.. انت اولد فاشون نيك يا برنجز.. فوكك م الحكم اللى شبعت موت دى وانزل بالبرشام..بسرعه عشان انا حاسس انهم جايين..
حسان ضاغطاً على اسنانه:
- طيب عشان مسبش ميت دين..هو سؤال واحد يا حكيم البضان..ازاى اعدى م الحوريه الجنيه وانجو من غناها السحرى؟
ماستر:
-أها..تقصد نداهة البحر الماجوسى؟؟
حسان بلهفه:
-ايوووون..هى دى اللى اقصدها..دلنى ع الطريقه ابوس آى لوطك..
ماستر بغرور:
-هع..وانت فاكر انى هزرفك الجواب كده بالساهل..لازم تجاوب على سؤال هسئلهولك..وساعتها..هديك الطريقه..ها..ايه جولك؟؟


وهنا..أدرك شهرزاد الناموس..فهرعت لترش على جسدها أوووف..



معانى المفردات والتفاشيخ:

تقاوى: كائن أنوى يشبه نقاة البلح وكان بيطلع مع زكية زكريه ف الكمره المخفيه..!
فيبكس : صباع معرص شبه زبدة الكاكاو..بتحطه ف مراخيرك وبعدين غيرك بيحطه ف مراخيره وهكذا تستمر الدوره المناخيريه..علماً بأن الفائز سيحصل على صندوق كاكولا وخمسين جندى..ممكن ترقيهم لوزير وملكه وفيل..!!
المفيبر : اى المتحرك وليس الهش كاللحاف الفايبر..!
تكاتك: هى فايكل(مركبه) تم صنعها خصيصاً لحثالة المجتمعات ولها رالى شهير اسمه رالى التكاتك النهائى حيث سيتم تجميع كافة التكاتك ووضعها فى سباق قصرى(اى اجبارى) والفائز سيحصل على جيب شيروكى..هذا والرالى سيكون فى احدى الجزر واللتى(بالصدفه البحته) سيجرى عليها فى ذاك اليوم تجربه نوويه امريكيه..!!
اشجان: بت بتبيع جوافه خمت ماستر مره وخليته يرميها للبط..!
الآى لوط: يقصد الاى بود وهو جهاز اليكتروستاتيكى(حلوه الكلمه دى) مؤنس للوحده ويسلام لو عليه سكس..!!
البرشام: اى ملخص الكلام..
أوووف: رش ناموس للناس ولاد الناس..!


(18)




ولما اقبلت الليلة الثامنة عشر من ليالى الحكاوى ومن ثم النوم فى أحضان الجوارى..
قالت شهرزاد:
- بلغنى ايها الشاب الأمور..ذو القلب المجبور..والرأى المأثور..
شهريار مقاطعاً:
-خخخخ..بديناها نفاق اهو..
شهرزاد ببرود:
- مكنتش بكلمك انت..كنت بكلم  بريد بيت ..
شهريار رافعاً حاجبيه:
-ايه بيت بريد ده..حاجه زى الكاكولا يعنى؟؟ وايه اللى ف ايدك ده يا حيزبونه؟..تكلمى والا شققتك نصفين كالمونة..
شهرزاد مرتعبه:
- هذا آى فون يا مولاى مثل ما كان مع ماستر البضان..وقد اعطانى ايها الساحر زبرجان..بعدما تركته يمرن اصابع يديه فى ثديى العدمان..
شهريار فى ضيق:
- تباً لك ولآى فونك ودعينا نستمع لحديثك الماسخ واشهلى فالنعاس يداعب مؤخرتى..احم..اقصد جفونى..
شهرزاد تطفئ الايفون وتسرد:
- بلغنى ايها الظالم العتيد..ذو العقل البليد..ان ماستر لما طلب منه حسان طريقة لينجو بها من تلك الحيرة العميقة..عرض عليه ماستر سؤال..
حسان فى استسلام:
- اسئل يا عم البضان.. مش عارف هلاقيها منكم ولا من الاهوال ولا من العفريت ولا من الكلبه بنت المتناكه دى اللى مالهاش دور لحد دلوقتى ولا م الناموس..
ماستر فى انفعال:
-ناموس..اممم..تعالى ورايا..
وسار بين الاشجار بخطوات سريعه..وحسان يتبعه بنظرات مريعة..حتى وصلوا الى كهف لا يرى ما بداخله من شدة ظلامه.. فدخل ماستر ولم تمض لحظات حتى أضاء الكهف بنور كنور الصباح..فدخل حسان يقدم احدى قدميه ويؤخر الاخرى.. حتى شاهد نوراً يكاد يعمى عينيه فغطاهما بكفيه وصاح:
-بحق الميرندا التفاح..ما هذا الضياء.. وما ذاك العطر الفواح؟؟
ماستر مقهقهاً:
- هدى نفسك يا حج..ده كلوب..والريحة الفواحة دى ريحة بقة بنت زانيه فعصتها برجلى..ابقى خدلك خمسه لو ريحتهم عجباك.. صحيح..تاكل خيار؟؟
حسان مستمتعاً برائحة البق المقيته:
- خيار؟؟..الله..الريحة هنا تجنن...
ماستر مقرقشاً خياره:
- اه..هى من ناحية تجنن تجنن.. بقولك بقى السؤال عشان تفارق..
حسان معبئاً رئتيه قدر المستطاع برائحة البق المميتة:
- آه والنبى عشان الحق نحمده.. او كلوتها على اقل تقدير.. يسلالالام ع النسيم العليل..هو انت متعرفش تاكل البتاع ده من غير صوت؟؟..مش عارف استمتع بالسمفونية الأثيرية للأريج البقى الفتان..
ماستر ببرود:
- لا معرفش..أصلاً الخيار ده متعته ف قرقشته.. شم شم دنته ف الضياع..XD.. المهم السؤال يا برنجو..قولى 10 استخدامات للخيار.. ستارت..
حسان فائقاً من لذته الكئيبه:
- ها..10 ايه..ليه يا عم..طب استنى..اه..بيتعمل سلطه..
ماستر مقرقشاً مزيداً من الخيار:
- غيرو يا بيضو..
حسان بحيرة كبيرة كإبتسامة شاكيرا:
- امم..كمان بنخلله.. والنسوان ساعات بتلعب ف نفسهم بيه وبعدين تعمله لجوازهم سلطه وكسم قرفهم.. كمان بيعملو منه ماسكات لوشهم.. وبناكله لما نحس بحموضه ف بيوقفها.. احا..كفايه كده..انا هيست م الريحة الممتعه دى..
ماستر بهدؤ:
- اوك يا برو..هكملك انا..d:..الخيار ممكن تعزف بيه موسيقى اوركيسترا لما تقرقشه ببقك وتفضل تسمع صوت قرقشته وتغير ف التون..كمان بتحس بسعاده لما تقرقشه وبعدين تتفتفه للكتاكيت(لو كنت مربى) وتشوفهم بياكلوا مطرح تفتفتك.. حاجه نايس فشخ طحن فحت ردم.. الخيار كمان مريح للعين..لانك لما بتقرقشه بتكون باصص من فوق ومرجع راسك ورا(عشان متريلش) فبيريح عينك..وبرضه بيديك بريستيج ابن كلب عرص احسن من بريستيج البيتزا..ع الاقل بتاكله وراسك مرفوعه..وأخيراً مننساش الخيار الاستراتيجى بتاع العرب.. وده خيار مدعم ومتوفر ف الاسواق..وفايدته انك تخلع م المشاكل بكرامه.. وليحيا الخيار.. متاخدلك واحده يا جدع والا انت منهم؟؟
حسان:
- من مين يا حاج..وفين الطريقه..وفين البق..؟؟
ماستر متحسساً بطنه:
- أحا..انا بطنى زرعت من أكل الخيار.. آه..الطريقه..خد يا عم بتاع..ركب السماعات العجيبه دى بتاعت الاى بود بتاعى وشغل أغنية أُولو.. وعلى ع الاخر وكسم اى جنيه حوريه نمليه احنا جامدين اوى.. وبالنسبه للبق.. عبيلك شويه وانت ماشى ..هتلاقيهم متلقاحين ع الارض..
حسان متسائلاً:
- طب ومشمشه يا حاج؟؟؟
ماستر مبضوناً:
- كتها زوبر..مالها..اه..خد امضغ شوية القمح دول واعملهم لبانه وبعدين سد ودنها بيهم..ويلا بقى هوينى عشان شكلى هرجع..
حسان :
- الصراحه مش عارف ازاى اشكرك ع المساعده الكبيره دى يا حكيم البضان..
ماستر:
- خخخخ..ترجع الايبود سليم..ده يكفينى..هوينى بقى..

وانصرف حسان وكلبته.. وهو واجل من الامر برمته.. وتسائل فى عقل باله..هل سينجو من الحوريه وغنائها السحرى بتلك القطعه البلاستيكيه..
وبينما هو سائر محتار..اذ به يسمع شدو أغنيه من عمق البحار.. فحاول مسرعاً ان يلبس ما اعطاه اياه ماستر فى اذنيه..ولكنه تأخر..فسار كالمنوم الى الحوريه تجره قدميه.. وأيقن انه لملاقات الموت ذاهب اليه..حتى حدث امراً عجاب..

وهنا..ادرك شهرزاد فيلم التوئمان..فحزنت لانه لا يمثل به اميتابتشان..




معانى المفردات والتفاشيخ:


بريد بيت: واد بضان كده عمال يتبنى ف عيال بضان كده زيه..
كلوب: التطور الطبيعلى للمبة الجاز..عندنا واحد..اللى عايز يشتريه يقول..
بقة: حشرة بنت دين كلب لو شميت ريحتها هتفضل منغششه ف نغاشيشك يوم بليلة..م الاخر..ده سلاح بيولجى مصر مش عارفه تستخدمه صح..!!
التوئمان: فيلم بضين ممتع ابن وسخه ممل..وللاسف..لا يمثل فيه امي تبت يدك..

             
(19)




وفى الليلة التاسعة عشر من ليالى الاشتغالات والحسابات والدوالى.. قال شهريار لــبربور السياف:


 مالى لا ارى لبوتى..ولا اشتمَّ عطرها الجلتى
أتكون مع عشيقها هربت..بصحبة عقدها الزبرجدى
تالله لاسلخنها سلخ النعاج..فى يوم أضحية مباركى

بربور ببرود:
-كلا البته يا مولاى.. مولاتى ذهبت عند جماعتها عشان تعمل الكحك والبسكويت والبيتى فور وهلم فشخ..
شهريار عاقداً حاجبيه:


 ثكلتها امها وابن عم خالها وبنت خالتها وزوجة عمها
 اذ ما أقرت وبدون سابـق إذن من القصـــر الخـروجـــى
 وانت يا وجه النحس لم كتــــمت عنى منذ البداية خبرها
 وتركتنى فى حيرة محتاس انظم الابيات وارتب الحروفى

بربور فى ملل:
- كالم يور تيتس يا مولاى.. وانتهز الفرصة خير انتهاز.. وبت ليلتك عند فتحيه بتاعت الجاز..
شهريار معجباً بمكر بربور:
- نعم الخبيث انت يا سياف..فكم انا مشتاق لرائحة الجاز الهفهاف.. وما ارانى الا لابساً سابوهى ومتوجهاً الى تلك الجاريه اللى عندها جفاف..
وانصرف شهريار من وقته وساعته.. الى تلك الجاريه ليبيت عندها ليلته.. ولما دخل عليها مخدعها.. فزت من جلستها وأحاطت جسده المفشول بذراعيها وقالت:


 قيس ابن عمى عندنا..يا ويلنا يا ويلنا

شهريار دافعاً اياها على السرير:
- قيس مين يا حيلتها..وايه يا ويلنا دى..كسم بيئتك..انت ابوكى كان شغال ايه يا بت؟؟
فتحيه وقد اشتمت رائحة الصراع الطبقى:
- كان بيبيع جاز يا مولاى..كان سريح أد الدنيا..بس منها لله امى..ربنا يحرقها بجاز وسخ..ضيعت شبابه..
شهريار جالساً على طرف السرير ومتشمماً رائحة يديه:
-إف..وكيف كان هذا ايتها الجارية البيئة؟؟
فتحيه تنظر الى برص يتحرك على سقف الحجره وتسرد:
- انها قصة طويلة يا مولاى.. ولكن سأحكيها لمولاى حباً وكرامة..
شهريار متشمماً ملابسه:
- إف..خخخخ...احكى يا جاريه يا بوليتارية..
فتحيه تتابع بنظرها صرصور يهرب مسرعاً اسفل السرير وتتسائل فى داخلها عن طبيعة الصراصير الملكيه اللتى لا تتأثر بالجاز:
- بلغنى ايها الراجل المز..ذو الزوبر اللى لحد دلوقتى مش راضى يفز..ان امى بنت الوسخه صحة ابويا من عز النوم وقالتله بلهجه مسرسعه..الحق يا موكوس ابنك بيتضرب ف الشارع وبيتسحل سحل الناموس..فهب ابى من رقدته..وهرع تحت السرير متناولاً سنجته.. هذا والعماص مازال بعينيه.. وأثار الرياله ما زات معلمة على خديه.. فنزل وهو لا يكاد يرى ما حوليه.. فسمع زعيق ولده صفيق..فشخر وسب الدين..وهو لا يعلم بعد لمن يشرشح على وجه اليقين..
وهنا امسك عبد حبشى بكتفيه..وانحنى بتؤده ليهمس بأذنيه وقال:
- بتعمل ايه يابن الدايخه..دول حرس السلطان وليلتك مش فايته..
فحين سمع ابى هذا اطلق العنان لصنانه.. فبل بنطاله وقبقابه وامتلئ بالبول مكانه.. فنظر له قائد الحرس بقرف شديد..وقال لحراسه:
- هاتوه.. ابن امه وابوه..
فأطبق الحراس على ابويا كإطباق الدجاج على فول الصويا..



وهنا..ادرك شهريار الشخير..فسكتت فتحيه وشرعت تقلب جيوب الامير..


معانى المفردات والتفاشيخ:

الدوالى: قيل..هى معادلات حسابيه..فى حين يؤكد روفه جارنا انها مرض يصيب الخصيتين..وهذا عكس ما تؤكده منى جارتنا بأنه مرض يصيب القدمين ويجعل شكلها أووف..!!
الجلتى: عطر شهير..مستخلص من جلة الابقار والجماميس..!!
زبرجدى: عقد مصنوع من زبر جدى مخصى
كالم يور تيتس: هدئ من روعك..بلغة النيجر والسيافين..
سابوهى : اختراع يشبه البلغة..


(20)


وفى الليلة العشرين..وبينما يدندن الملك اغنية لشرين..اذ دخلت عليه شهرزاد بطلعتها البهيه.. ولكنها توقفت وتشممت الهواء فى الحجرة الملكيه..ولم تتوانى حتى اقتربت من زوجها وهى تفتح عليه مطوة قرن غزال مصديه..وعكشته من ياقته وصاحت:
- تقدر تقولى فتحيه كانت بتعمل ايه هنا ياعنيا؟؟
شهريار متهتها فى رعب مشوب بالشوشبوب نفسه:
-فـ..ففف..فتحيه مين يا عسليه...ده الخدام..كان بيرش ج..جاز.عشان كان ف..ففيه صراصير وخنافس وسحليه..
شهرزاد تتشمم ملابسه ككلب بوليسى بنسر ودبورتين:
- امال ريحة هدوم امك جاز ليه ؟؟ها؟؟ ماترد.. ولا اغزك ف بيوضك؟؟
شهريار لاعناً فتحيه وبربور فى سره:
- با..براغيت يا حياتى..المهم انت واحشانى ايتها الحوريه..
شهرزاد تاركة طوق رقبته:
-حورية؟؟ هممم..ولو انك عمرك ما قولتها الا لما بتكون عامل نصيبه..بس هعديها المره داى..اتهد واترزع على ما أجيبلك طبق كحك وبيضى فور تدوقه..
شهريار متنفساً الصعداء:
-كحك ايه وغريبه ايه..انا عايز اكلك انت..بس قبله..كمليلى التمثيليه..
شهرزاد محركه انفها وشفتيها كأى شرموطه شبراوية:
-أحيه..ماهو ده اللى انت فالح فيه..تسمع الحكاوى..وتدينى ضهرك وتشخر زى الخنزير القيناوى..
شهريار ماطاً شفاتيره:
- وما هو الخنزير القناوى يا شحرورتى؟؟
شحرورته:
- وانا ايش عرفنى..قالولك عليه دارون..اسمع يا سيدى.. اما نشوف هتطلع راجل الليلادى ولا هتخلينى اشتغل بإيدى..
بلغنى ايها الملك الهجاص..ذو الطبع المهياص..أن حسان لما انصرف من عند ماستر البضان..وبينما هو سائر يضرب أخماس ف أسداس.. وقد مل الحياه وانعدم لديه الحماس..اذ به يسمع لحن ساحر من أعماق البحار.. ولما تنبه لسماعات الايبود..كان الوقت قد فات..وايقن حسان بدنو الممات..فسار كالمسحور..هو وكلبته ذات الذيل المبتور.. ونغم اللحن يفعل به العجاب..وهو كالمنوم مأسور..
ولما اقترب هو وكلبته من بحر المجوس..ابصر بجنية لها نور يضاهى نور الشموس..وعين كعين بقرة او جاموس..وشعر حريرى أسود من التمرهندى و العرقسوس..وبيدها قيثارة.. وجالسة على صخرة تسد باب مغارة..فأبتسمت له بحسن ودلال..وشدت بكلمات تخضع لها الرجال.. حيث قالت بصوت حزين:

القلب من فرقة الاحباب منصدع وان دمعى من الآماق ينهمل
ماكان فرحنا والدار تجمعنا و نحن فى غبطة والعيش متصل
حتى رمينا بسهم البين فرقنا من ذا اللذى لسهم البين يحتمل
كيف السبيل الى لقياك يا أملى أفديك ياقلبى بالروح لو قبلوا

فبكى حسان وانهمرت دموعه..ونبحت كلبته وشاركته دموعه..
هذا والحورية مستمره فى الشدو والانشاد..وحسان الى ملاقاة الموت يسير اليه بثبات..فتغير شكل الحوريه..وأضحت عفريته قبيحة بصورة شيطانيه..
وبينما تتصاعد النيران من مقلتيها.. ولسان كلسان الافعى يخرج من بين شفتيها..اذ حدث شيئ عجاب.. مولالالالاى..

شهريار:
-خخخخخخخخخخخخخخخ..منت المره اللى فاتت برضه قولتيلى اذ حدث زفت عجاب.. انت بتبضنى ليه ياوليه؟؟
شهرزاد مشردحه:
- شوبش يا عنيه..هو انا اللى بكتب التمثليه..اتخمد وبكره نكمل الحلقه ديه..
شهريار ماصدق:
- طب تصبحى على خير يا عسليه..واعتمدى على ايدك الليله ديه..

وهنا..أدرك شهرزاد الغضب..فوضعت ببتعها زعزوعة قصب..!




معانى المفردات والتفاشيخ:

شرين: اى لبوه فيهم مش فارقه
الشوشبوب: ابحث عنها ف القاموس العبيط باب شبشب..!!
شحرورتى: سبق وقولناها..احا..انتم مبتذاكروش ولا ايه؟؟
قيثارة: حاجه كده شبه زوبر الحمار بس بتعمل مزيكا زوم زوم زوم..
مشردحه: طقوس معقده يلزمك اخذ كورس لها فى السيده زينب او الشرابيه..


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق