ا كارما وأخواتها: 08/01/2011 - 09/01/2011

الأحد، 28 أغسطس 2011

الف نيلة ونيلة البضان.. ( الجزء الثالث)

(21)




وفى الليلة الحادية والعشرون..من ليالى البيض والمش والليمون.. قالت شهرزاد لمولاها وهى تفلى نفسها:
- أنا الصراحة محتاره حيرة محروم فى بوفيه مخروم..ومش عارفه القمل والبيب ده بيجى منين..مع انى حاطاله جاز من يومين؟؟
شهريار مشمئزاً:
- جربتى سم الفران؟؟
شهرزاد بدهشة قطه.. يشرب من بزها فأر عنده زغطه:
- وتفتكر لما هحطوا ف شعرى القمل هيخيل عليه وهياكل منه يا مليكى؟
شهريار محرجاً:
- أنا..أنا كان قصدى تطفحيه انت..المهم فكك من قملك وصبانك وصنانك وكملى دين ام القصه اللى مش عايزه تخلص دى..
شهرزاد تضع الفلاية جانباً و تبداء فى الإسطوانة المخرومه (أحا..مصحيح كل الاسطوانات مخرومه):
- بلغنى أيها الملك الفتيى..ذو العقل الغبى..وبلبل صبى..أن حسان لما سمع الأغنيه..وأيقن بدنو المنيه..وبينما هو سائرٌ بقدميه الى الهلاك..اذ حدث شيئ عجاب..
حيث ظهر شاب مرتدى السواد..وبيده ووكمان وقطعة غاب.. والتفت صائحاً فى الجنيه:
- تؤ تؤ..مش قولنا نبطل الخصله دية..كام مره قولتلك يا بلطيه تبطلى تبلطجى ع الناس المعديه..إيه؟..مس سامع من كسمك حاجه..أصل زى منت شايفه..لابس حتتين فل فى ودانى.. خخخخخ..كده أحرجتينى.معلش يا شلبيه..مضطر أفنش المرمة دية..أفادا كيدافرا يا وليه..

وهنا..وضع الشاب الملتحف بالسواد..قطعة الغاب بين أسنانه.. ونفخ فإنطلق منها سهم لم يخطئ عنوانه..فضرب عنق الجنيه..فوقعت من على الصخرة ف الماء كدبابة مصدية ..ثم التفت الشاب الى حسان وقال:
- ويلكم تو زا فك..معاك افادا..افادا كيدافرا..ودى قناصتى اللى مبتخيبش..وده ووكمان بايظ لقيته ع الشط..ودى فله وفتلتين بسد بيهم ودنى لما بحب اشم هوا ع البحر ومبكونش مرتب انى اموت الليله دى..وده زوبرى..أظن عرفتك على كل حاجه.. انت بقى تطلع مين ياض؟؟ وايه السلعوه الهبلة اللى معاك دى..وبتبصلى كده ليه بكسمها..متنطق ياض؟؟
حسان ناظراً لأفادا بدهشة لم يوقظه منها الا قلم على وجهه من يد أفادا:
- أنا..أنا مش عارف أشكرك ازاى..أنت..أنت..
أفادا مقاطعاً:
- مش ابنى..!! فكك من شغل الاسبهلال ده ويلا بينا من هنا قبل ما مفعول المخدر يروح وتطلعلنا بنت الفقريه تانى..
وغادر أفادا الشاطئ وحسان ومشمشه يتبعوه كظله..حتى وصل الى نخلة دكر..فأزاح أفادا بعض الحشائش والرمال من اسفلها.. حتى بان خندق مظلم..فنزل أفادا وأشعل النار وأناره.. ونزل حسان وترك كلبته(بناء على طلب أفادا )..
وسئله أفادا سؤال غريب...

وهنا..أدرك شهرزاد زقزقة العصافير..فقالت تصبح على خير يا مولاى الامير..



معانى المفردات والتفاشيخ:

هيخيل : شقيق أخيل..بطل حرب لمباده..!!
صبانك: الصبان..هو بيض القمل..أظن حاجه اوبفيص ع الاخر..
ووكمان : ابضن جهاز لتشغيل الاغانى..وكان بيسف اربع حجاره ف اليوم ابن الشرموطه..








(22)


ولما هلت الليلة التوينتى تو..وبينما يجلس الملك شهريار وأمامه وزيره كله ف اللمون.. وقد كانوا يلعبان شلح..اذ دخلت شهرزاد عليهما..ولما ابصرت اندماجهم ف اللعبة سرها ان تنكد عليهما..فقالت:
- مولاى..بما انك مبسوط مع وزيرك ابو زعبوط ..فإعفينى من سهرى الليلة معاك..ودعنى اقضى الليلة مع صديقتى ياسمين ام كس فتاك..
شهريار رامياً اوراق الكوتشينه على الأرض:
- خخخخخخخخ..أرزع..مفيش خروج يا لبوتى..الليلة-كما اتفقنا- سنكمل القصتى..
كله ف اللمون متحسساً زوبره فى سعادة:
- قشطات..طالما فيها قصة يبقى هفضل مبرشط معاكم.. ماتحكى يا شهرورته بقى..
شهرزاد فى استنكار:
- مين البتاع ده..؟
كله ف اللمون:
- انا الوزير الجديد يا حرم ملكنا المصون..وزير الدولة لشؤن التشليح والتتنيح..ودى وزارة هامة جداً مولاى كان غافل عنها..وتقتضى اننا لما نخوض حرب من الحروب وما اكثرها-ربنا يخللنا مولاى- نهجم ع العدو..ونشلحه من ثيابه..فرد الفعل المتوقع انه هيتنح..ومش هيستوعب الموقف..فنسرق اشلحتهم-ما شلحناه اياهم- ونعود غانمين سالمين الى الديار..ونوزع التشلحة بالتساوى بين الرعايا..مولاى نصف التشليح..وانا الربع..ونولع ف الباقى. بينما لو كنا..
شهرزاد مقاطعة:
- بقول من البتاع ده يا مولاى..ده شكله رغاى نيك ومش هعرف احكى سطرين على بعض منه..!
شهريار مهدئاً من تيتسها:
- فكك منه يا عسلية..وكملى واحكيلنا ايه هو السؤال الغريب اللى سئله افادا لـــحسان..
كله ف اللمون مقاطعاً:
- افادا مين يا مولاى..ومين حسان؟؟ أحا متفهمونا يا جدعان..
شهريار مزمجراً:
- كلفلمون (اختصار كله ف اللمون ) اسكت ساكت يا حاج بدل ما احط صباع رجلى ف طيزك..ها..كملى يا شهرورتى..
شهرزاد ماطة شفتيها المتشققتان فى ضجر:
-بلغنى ايها الملك العتيد..والوزير الجديد.. والسلم الحديد.. انه لما ازاح افادا الحشائش والاعشاب عن مدخل النفق العجاب.. حتى سئل حسان سؤالاً غريب..
أفادا متشمماً ملابس حسان:
- أحا..انت مبتحطش آكس ولا اى خره؟
حسان متشمماً أسفل باطه:
-أكس مين يا حاج؟؟
كلمون(إختصار كله ف اللمون) مقاطعاً:
- صحيح يا مولاتى..ما هو الآكس؟!
شهريار-بعدما سمع شخرة زوجته:
-كمون(إختصار كله ف اللمون) لو متخرستش وقعدت زى القبقاب هحط رجلى ف طيزك..
شهرزاد مكملة:
- فهز أفادا رأسه بلا اكتراث..وتحدث لحسان بمنتهى الاخلاص..

افادا مفترشاً فرو خروف وجالساً عليه:
-بص بقى يا برنجو..انت نهايتك سوده..مش تشاؤم ولا حاجه.. بس انت خابط ف حيطة صد..ثم انت غبى..وبهيم كمان.. حد يفك مارد من قمقم عشان واحدة اسمها نحمده..؟؟
م الأخر..العفريت بيشتغلك وهينيكك ف الأخر بعد ما يكون شبع نيك ف نحمده..

مون(إختصار كله ف اللمون) مقاطعاً:
- لا اريد ان ابدو عديم اللياقة يا مولاتى..ولكن..من هى نحمده بحق الميرندا؟؟!
شهريار-بعدما لمح شهرزاد تصب قطرات من السم فى كأس من البريل:
-ن(أختصار كله ف اللمون) لو لسانك مافضلش ف فاهك هدخل ذات نفسى ف طيزك..!
شهرزاد متابعة:
فنزل الوجوم على حسان..وود لو كان معه مصاصة سيما أو باكو لبان..وسئل افادا:
-طب كل التعب اللى تعبته وعانيته وقاسيته أنا ومشمشه..كله In Vain(اهداء للى فبالى)
أفادا متأثراً ومراعياً شعور حسان:
-لا يا شولخت..مراحش هباء ولا حاجه..احنا هننقذ لبوتك.. وهننيك العفريت اللى سرقها ف مشاعره.. بس اتقل عليا..
حسان طائراً من الفرحة حتى كاد يرتطم بسقف النفق:
- بجد يا افادا..بس كيف تأتى ذالك؟؟..دنت حتى مسئلتنيش سؤال زى البضان اللى قبليك..
أفادا غامزاً:
-مفيش سؤال..بس فيه صفقة..
حسان بإستهبال:
-صفقة؟؟..صفقة ايه؟!!

وهنا..أدرك شهرزاد الملل..فهبت من جلستها كخنفساء بللها البلل..!!







معانى المفردات والتفاشيخ:
شلح: لعبة الملوك والطبقة الراقية..والتشليح يتم بورق الكوتشينه..أحا..
شهرورته : خخخخخ..قلناها مرة..
فاهك : خشمك..حنكك..بؤك
شولخت: وقيل شيلخت..وكلاهما اى كلام فاضى معقول !



الثلاثاء، 16 أغسطس 2011

الف نيلة ونيلة البضاااان..!! (الجزء الثانى)

(12)




ولما كانت الليلة الثانية عشر..

شهرزاد وهى تتحسس اسفل بطنها:
- التمس من مليكى المعظم اعفائى من الرغى والهلوسة وكلام البوادى..عشان الاشارة شكلها حمرة الليلادى..!!
شهريار متقززاً:
- ف داهية ياولية..ويلا هوينا م الاوضه دية..بربور هنلعب الليلادى يابانيه ولا مصريه؟؟
بربور ماسحا بربوره :
-انا بقول نلعب تاكن يا مولاى..ولا خايف افشخك زى المره اللى فاتت؟؟
شهريار مندهشاً:
-تفشخ مين يا متناك..انت نسيت انت بتكلم مين يا سياف يا ابن السباك..!!

وهنا..ادركت شهرزاد دماء الدورة..فهرعت لتبتلع قرصين بترو مع شوب فراولة..!!



معانى المفردات والتفاشيخ:

البوادى: نوع من الحلاوة الطحينية..!!
هوينا : أى فوتينا..!
بترو: مسكن للصداع وآلام الدورة وفاتح للشهية وقد يستخدم كسم للفئران ..!!


(13)



وعند حلول الليلة الثالثة عشر من الليالى المملة البااااااردة (احساساً وليس طقساً) قالت شهرزاد:
-مولاى..
شهريار شاخراً:
-خخخخخخ..عايزه ايه ايتها الحيزبون..بريحة بوقك اللى كلها توم؟؟
شهرزاد مقتربه من جسد ملكها العليق:
- انا مش جايلى نوووم.. وقلبى موغوش وسامعه حركه تحت ف البدروم..
شهريار شاخراً بضمير:
-خخخخخخخ..فوكك منى يا وليه..وروحى نادى على بربور وقوليله شوف فى تحت حراميه..وارحمى اللى خلفونى شويه.. ورايا شغل الصبحيه..
شهرزاد ملتصقه أكثر من ملكها الخنيق:
-اسم الله يا دلعدى..وراك ايه بكره يا عنيه؟؟
شهريار:
-وانت مال امك..اتخمدى واخرسى ياوليه..ولا اقوم واسبهالك واروح انيك الجاريه حوريه؟؟


وهنا..أدرك شهرزاد الاحباط.. فشرعت تنتف شعر الباط..



معانى المفردات والتفاشيخ:

توم: نبات كريه الرائحة كان ومازال يستعمل فى الوقايه من مصاصى الدماء..وقيل..بل هو العدو اللدود لجيرى..!!
موغوش : أى منمل..
دلعدى: نداء شهير تستخدمه الشراميط بكثرة ومرادف لقولهم يا عمر..




(14)



ولما هلت الليلة الرابعة عشر من ليالى التليفزيون..حتى قالت شهرزاد وهى تتمطئ فى دلع مرق:
- مولالالاى..مش ملاحظ حاجه؟؟
شهريار هارشاً فى زوبره:
-آه ملاحظ..ملاحظ انك بقالك تلت تيام بتتمرقعى وبتتلككى بدورتك ومش راضية تكملى القصه..شكلى هعلق راسك على زوبرى قريب يا شهرورتى..
شهرورته زعلانه:
- إخص ع الرجالة..بقى عشان اتعبلى يومين تلاته تبيعنى وقتى..خلاص..مفيش اخلاص..اهئ اهئ..
شهريار متأثراً وفاركاً فى زوبره بشده حتى كاد يقطعه:
-خلاص يا بيضه..متزعليش..وعشان اعرفك انى اوفى م الكلب البلجيكى.. انا اللى هحكيلك القصه النهارده..بس بكره لو دورتك مخلصتش..بدل ما هحكيلك قصه..هقرالك الفاتحه..!!
شهرزاد ببرائة دجاجه:
-مش فاهمه..
شهريار ينظر لزوبره بعدما انخلع فى يده من كتر الفرك:
-أحا.. ده انخلع..آه..شالله مفهمتى..اسمعى القصة الرهيبه.. بس خدى ده قبله دفيه بين بزازك العجيبه..اسمعى يا ستى..
بلغنى ايتها الجارية البلهاء..ذات العيون الحولاء..والاسنان الفلجاء..والاذان الصماء..انه كان فى يوم من الايام فتاه غبيه.. تعمل عند سيدها باليومية..وفى يوم من الايام طلب منها سيدها ان تجهز العشاء وتضعه على الطبليه..وذهب ليقضى مصلحة وهميه..ومن شباك الكوخ ظل يراقبها بجدية.. هذا وهى لا تدرى ما يدور حولها ولا تبدى اى أهميه..وهنا ابصر سيدها شيئ عجاب..ود معه أن يهرع اليها ويحطم على رأسها الباب..حيث..خخخخخخ..

وهنا..أدرك شهريار الشخير..فإرتمى كالموتى على السرير..




معانى المفردات والتفاشيخ:

مرق: منه ما هو للدجاج..وما هو للضانى..وعجبى..
شهرورتى: يقصد بها شهرورته البلهاء..
الطبليه: سفرة الطبقه الكادحه.. وبتنفع اوى ف تخريط الملوخيه..






(15)





ولما حلت الليلة الخامسة عشر من ليالى الفجر والمسخره..
والفحم والمبخره..والبرجل والمسطره.. حتى قالت شهرزاد وهى تمسح عماص عينيها:
- هاااوم..بقى تصحينى م النوم يا راجل عشان أحكيلك قصه.. ماشى يابن البضينه..بلغنى ايها الملك الذليل..ذو الدم الثقيل.. أن حسان لما قابل شبح البضان..وطلب منه طريقه تجعله يتجاوز صحراء الرمال الفيبريشن بأمان.. سئله سؤال..
شبح البضان بسخريه:
-خخخخخخ..السؤال ياحج..ايه هو ابضن حيوان خلقه ربنا ف الارض بنت النجسه دية؟؟
حسان متنهداً فى سعادة:
- هههه..من غير نقاش..الضفدعة..
شبح البضان ملمعاً شخارته بطرف جلبيته:
-خخخخخ..مالها الضفدعه؟؟
حسان عاقداً حاجبيه:
-مش انت دايماً بتقول كسم الضفدعه..يبقى اكيد هى الكائن الابضن..ولا ايه؟؟
شبح البضان ضاحكاً:
-هههه..خخخخخخخخخخ..لا يا عم اللذيذ..انا أقصد الجفضعه بتاعت وى ار زا شامبيونز بنت دين الكلب الخنيقه..بتاعت بام بام..أحا..متركز مع دين ابونا شويه وبطل هرش ف طيزك..
حسان متوقفاً عن الهرش:
-معلش يا أخ شبح..أصلك متبعبصتش زى منا اتبعبصت انا ومشمشه..آه..مش الضفدعه..كسم كده..بص كده شوف لسه فيه دم بينزل من طيزى؟؟
شبح البضان مزمجراً:
- غور ياض يابن الكئيبه من وشى..أنا من ساعت ما شوفت خلقت دين ابوكو انت والبرص اللى معاك دى وانا حاسس انى عايز البسك الشخاره دى ف طيزك الحمرا دى..أقولك..انا هديك الطريقه وتفارق دين ابونا..
ودخل الى كوخه المظلم..وخرج بسلة مليئة بكائنات تصوصو.. هذا وحسان لا زال مندهشاً..
شبح البضان :
- بص ياض..خخخخخخ..بصلى وفوكك م الكتاكيت..انت هتاخد دين ام السله دى..جواها10 كتاكيت ولاد دين كلب مصدعين دين ابويا من ساعت ما فقسوا..ولما توصل لدين ام الصحرا..سيب الكتاكيت..وجرى وراهم الضفدعه اللى معاك دى..خخخخخخخ..مركز ولا تايه؟...وطبعاً فيه اللى هتبلعه الرمله وفيه اللى هتصتاده الحدايه..والكتكوت اللى يوصل للبر التانى من دين ام الرمله..يبقى تمشى على أثره.. خخخخخخخ.. فاهم دين ام الشرح ولا اعيد كسمه من تانى؟؟
حسان مسبهلاً:
- ط..طب وانت شايف يا اخ شبح ان وزن الكتكوت زى وزنى..يعنى الطريقه دى مضمونه؟؟انت متأكد يعنى؟؟
شبح البضان شاخراً بالشخارة لان لحميته جالها شد عضلى م الشخير:
-خخخخخخخخخخ.. لا طبعاً مش متأكد..بس انا عايز اتخلص من دين ام الكتاكيت
دى اللى جابتلى كاللو فى ودانى ..وانت ميهمنيش امرك الصراحه..يكش الرمله تتكرع مصارينك انت وكلبتك الخرسا دى..يلا بقى هوينا..
حسان متنهداً فى يأس ممزوجاً بسب الدين لنحمده:
- طب سؤال أخير..ايه هو ابضن حيوان ف الكون؟؟
شبح البضان بحكمه:
-الضفدعه..
حسان بدهشه:
-ها..!!
شبح البضان معطيه ظهره وداخلاً كوخه وصوته يخفض تدريجياً:
-خخخخخخخ..مالك مندهش كده..اصل الضفدعه دى كائن ابن عرص كلب ماليا الدونيا زعيق ونهيق عشان تنيك..ولما تيجى تنيك..خخخخخخخخ..اللبوة تبيض والخول ينتر ع البيض.. خخخخخخخخخخخخخخخخخ..طب فين المتعه ياولاد دين الكلب.. خخخخخخ.. حتى تلاحظ ان الساحرات المتناكات لما كانوا بيسحروا انسان منيوك زيك كده..كانوا بيحولوه لضفدع عشان يزلوا دين امه..وكمان لما...


وهنا..أدرك شهرزاد الخوف..فهرعت لتشغل شريط لجورج وسوف...






معانى المفردات والتفاشيخ:

عماص : مواد كيمياويه بيولوجيه قسطنطينيه..تفرزها العين عند النوم وتجد لذة فى فركها كلما استيقظت..!!
الجفضعه: ضفدعه بنطق الفلاحين الخراسيس..!!
كاللو : لاعب كوت ديفوارى معرص كده..


(16)



وفى الليلة السادسة عشر من ليالى البيض والسميط
والجبنه ..
قالت شهرزاد:
بلغنى ايها الملك الوسيم..
والعقل السليم..والعيون الاخضر م البرسيم..أن..
شهريار مقاطعاً:
-خخخخخ..من امتى الحنيه دى يا مدام..؟؟
شهرزاد باكيه:
- من ساعة ماشوفت الحنطور الشيروكى اللى مولاى اشتراه النهارده وكنت طمعانه يديهولى كادو..بس يظهر مولاى واطى الاصل ومبيتمرش فيه..يبقى نخش ع القصه على طول ونقول.. بلغنى ايها الملك الواطى..والكلوت المطاطى..والذوق الجلياطى..ان حسان لما أخذ سلة الكتاكيت من شبح البضان.. وشرع ف السير وهو فى اشد حالات الحيره والتوهان..اذ به يسمع صوت عواء ذئاب..فأرتعشت ركبتيه داخل الجلباب.. ونظر الى كلبته يطلب منها العون..فما كان منها الا ان التصقت بالارض بكل هون..فشخر شخرة جبارة..تصلح تتر لمسلسل باب الحارة..وشرع ينكب حظه  ويحثو على رأسه التراب..
وبينما هو فى ذاك الحال..اذ أخرج كتكوت رأسه من السله ونظر له فى استهبال..فتذكر حسان امر الصيصان..واطلق سراحها فى التو والحال.. ولكن لسؤ الطالع ونحس الاحوال.. ظلت الكتاكيت راقده امامه..ولما حركها بيديه متوقعاً ان تختفى من أمام ناظريه..شرعوا فى اللعب مع مشمشه لعبة سهينى وبعبصينى..فهز حسان رأسه فى يأس..ونتش مشمشه شلوت فى الرأس..وشرع يقذف بالكتاكيت أمامه.. وفكرة الموت غريقاً فى رمال الصحراء تلح على خياله..وأصابه اليأس والاحباط.. حيث كلما القى فرخ من الكتاكيت سار فى نفس الطريق وابتلعته الرمال بلا رحمه..ولما القى الكتكوت العاشر والاخير.. وهو يتوقع هلاكه هو الاخر.. حتى شرع فى الجرى بشجاعة الليوث..ووصل الى البر الاخر وحسان يتابعه فى دهشه كالتيوس.. ثم اختفى عن ناظريه..فأخذ حسان كلبته بين يديه.. وسار على خطوات الكتكوت الاخير..حتى وصل للبر الثانى وهو من الفرحة عاجز عن التفكير..
وبينما هو ساندٌ على شجرة يحاول تهدئة ضربات قلبه الخفاق.. اذ سمع خروشة وصوت اعلى الشجرة فألقى ببصره لاعلى وهاله ما رأى...

وهنا..أدرك شهرزاد الملل..فشرعت تداعب كسها الشبيه بخف الجمل..



معانى المفردات والتفاشيخ:

كادو: شيئ غير الكاتوه(بنطق أهل البندر) والجاتوه(بنطق الفلاحين)..
مسلسل باب الحارة: مسلسل سورى بضااااان..
الليوث و التيوس: حيوانات بريه همجيه مستئنسه اليفه..هتلاقيها فى زو الجيزة..
 خف الجمل:مصطلح سكساوى Camel Toe
 
 Have A Fun




(17)



وفى الليلة السابعة عشر من حكاوى القهاوى وزكيه وتقاوى..
قالت شهرزاد بلهجة غريبه:
-بنغنى انها المنك الأصين..ذو العمن الطوين..والـ..
شهريار مقاطعاً فى ضيق:
-خخخخخ.. لو مسدوده حطى صباع فيبكس ف منخير امك اللى شبه زوبر الحمار وهو نايم.. انما متزعجيش ودن دين ابونا بخنفك..
شهرزاد تأخذ نفس ابن حرام تمتص به عطر الصباع بالتمام والكمال..ثم تستكمل:
- كنت بقول يا منيل..يابو زوبر قد زوبر عيل..ان حسان لما عبر بحر الرمال المفيبر بأمان..وبينما هو ساند على شجرة جميز او رمان..اذ به يسمع خروشة كخروشة الفئران..
حسان فى صوت ملؤه الرعب:
-انت مين يا عم الحج..اظهر وبان عليك السحلب وبلح الشام..
وهنا رد عليه صوت من أعلى الشجره:
- هشششش..وطى صوتك يا برنجى.. لتلاقيهم طابين علينا دلوقتى..
حسان بفزع:
-هـ..هما مـ..مين دول يا عم الحاج؟؟ وانت مين انت كمان..يا سواد ليلك يا حسان..
وهنا نزل من الشجرة شاب طويل القامه قصير البنيان.. عسلى العينان.. أجعد الشعر..رث الثياب..ممسكاً بيديه بجهاز عجاب.. وقال:
- أهلاً يا بيضو..نورت غابة الاحباب..معاك ماستر..وده الايبود بتاعى.. اسمه عبوموى..أنت مين بقى..وايه اللى جايبك عندنا..تكلم ثكلتك الطبيعة..
حسان فى اندهاش:
- أهلاً يا ماستر..واهلاً يا عـبـ..الاسم الغريب اللى نطقته من شويه ده..
ماستر ضاحكاً:
- أها..عبوموى..عارف انك مش هتعرف تنطقها يا برنجى..D:
حسان متسائلاً:
-يعنى ايه دى؟
ماستر بغموض:
-هع..مش قايلك..بس عشان ماتكلش دماغى(وبالمناسبه طعمها حلو) ده اسم عرص كده من تأليف واحد حشاش م اللى بيركبوا تكاتك..
حسان وقد بلغ به التعتيم مبلغه:
- انا أقصد البتاعه دى D:
ماستر مقهقها:
-هاهاها..دى يعنى ضحكه يا برنجو..مكتش على ايامكم طبعاً..
حسان متسائلاً:
-طب وانت ليه بتحط رموز ف الكلام..المفروض القصه تكون كلام خريان..
ماستر ببرود:
- وانا مالى يا مان..متقول لافادا البضان..هو اللى بيكتب وكسم اشجان..صحيح..انت جاى هنا ليه؟؟ اوعى تكون منهم؟؟
حسان متسائلاً:
-من مين يا حاج..انا جالى شلل منكم..
ماستر ملتفتاً يمنة ويساراً:
-من التانيين..أصلهم عايزين يسرقوا الاى لوط بتاعى.. بس انا عايش متنقل من مكان لمكان عشان اتوهم ولاد المتناكه.. هششش..سامع حاجه؟؟
حسان بفزع:
-ياعم يحرق ابو دى قصه اللى قطعت خلف اللى جابونى.. بص.. كلمه رطل وعشره رطل..أنا..
ماستر مستنكراً:
- واات.. انت اولد فاشون نيك يا برنجز.. فوكك م الحكم اللى شبعت موت دى وانزل بالبرشام..بسرعه عشان انا حاسس انهم جايين..
حسان ضاغطاً على اسنانه:
- طيب عشان مسبش ميت دين..هو سؤال واحد يا حكيم البضان..ازاى اعدى م الحوريه الجنيه وانجو من غناها السحرى؟
ماستر:
-أها..تقصد نداهة البحر الماجوسى؟؟
حسان بلهفه:
-ايوووون..هى دى اللى اقصدها..دلنى ع الطريقه ابوس آى لوطك..
ماستر بغرور:
-هع..وانت فاكر انى هزرفك الجواب كده بالساهل..لازم تجاوب على سؤال هسئلهولك..وساعتها..هديك الطريقه..ها..ايه جولك؟؟


وهنا..أدرك شهرزاد الناموس..فهرعت لترش على جسدها أوووف..



معانى المفردات والتفاشيخ:

تقاوى: كائن أنوى يشبه نقاة البلح وكان بيطلع مع زكية زكريه ف الكمره المخفيه..!
فيبكس : صباع معرص شبه زبدة الكاكاو..بتحطه ف مراخيرك وبعدين غيرك بيحطه ف مراخيره وهكذا تستمر الدوره المناخيريه..علماً بأن الفائز سيحصل على صندوق كاكولا وخمسين جندى..ممكن ترقيهم لوزير وملكه وفيل..!!
المفيبر : اى المتحرك وليس الهش كاللحاف الفايبر..!
تكاتك: هى فايكل(مركبه) تم صنعها خصيصاً لحثالة المجتمعات ولها رالى شهير اسمه رالى التكاتك النهائى حيث سيتم تجميع كافة التكاتك ووضعها فى سباق قصرى(اى اجبارى) والفائز سيحصل على جيب شيروكى..هذا والرالى سيكون فى احدى الجزر واللتى(بالصدفه البحته) سيجرى عليها فى ذاك اليوم تجربه نوويه امريكيه..!!
اشجان: بت بتبيع جوافه خمت ماستر مره وخليته يرميها للبط..!
الآى لوط: يقصد الاى بود وهو جهاز اليكتروستاتيكى(حلوه الكلمه دى) مؤنس للوحده ويسلام لو عليه سكس..!!
البرشام: اى ملخص الكلام..
أوووف: رش ناموس للناس ولاد الناس..!


(18)




ولما اقبلت الليلة الثامنة عشر من ليالى الحكاوى ومن ثم النوم فى أحضان الجوارى..
قالت شهرزاد:
- بلغنى ايها الشاب الأمور..ذو القلب المجبور..والرأى المأثور..
شهريار مقاطعاً:
-خخخخ..بديناها نفاق اهو..
شهرزاد ببرود:
- مكنتش بكلمك انت..كنت بكلم  بريد بيت ..
شهريار رافعاً حاجبيه:
-ايه بيت بريد ده..حاجه زى الكاكولا يعنى؟؟ وايه اللى ف ايدك ده يا حيزبونه؟..تكلمى والا شققتك نصفين كالمونة..
شهرزاد مرتعبه:
- هذا آى فون يا مولاى مثل ما كان مع ماستر البضان..وقد اعطانى ايها الساحر زبرجان..بعدما تركته يمرن اصابع يديه فى ثديى العدمان..
شهريار فى ضيق:
- تباً لك ولآى فونك ودعينا نستمع لحديثك الماسخ واشهلى فالنعاس يداعب مؤخرتى..احم..اقصد جفونى..
شهرزاد تطفئ الايفون وتسرد:
- بلغنى ايها الظالم العتيد..ذو العقل البليد..ان ماستر لما طلب منه حسان طريقة لينجو بها من تلك الحيرة العميقة..عرض عليه ماستر سؤال..
حسان فى استسلام:
- اسئل يا عم البضان.. مش عارف هلاقيها منكم ولا من الاهوال ولا من العفريت ولا من الكلبه بنت المتناكه دى اللى مالهاش دور لحد دلوقتى ولا م الناموس..
ماستر فى انفعال:
-ناموس..اممم..تعالى ورايا..
وسار بين الاشجار بخطوات سريعه..وحسان يتبعه بنظرات مريعة..حتى وصلوا الى كهف لا يرى ما بداخله من شدة ظلامه.. فدخل ماستر ولم تمض لحظات حتى أضاء الكهف بنور كنور الصباح..فدخل حسان يقدم احدى قدميه ويؤخر الاخرى.. حتى شاهد نوراً يكاد يعمى عينيه فغطاهما بكفيه وصاح:
-بحق الميرندا التفاح..ما هذا الضياء.. وما ذاك العطر الفواح؟؟
ماستر مقهقهاً:
- هدى نفسك يا حج..ده كلوب..والريحة الفواحة دى ريحة بقة بنت زانيه فعصتها برجلى..ابقى خدلك خمسه لو ريحتهم عجباك.. صحيح..تاكل خيار؟؟
حسان مستمتعاً برائحة البق المقيته:
- خيار؟؟..الله..الريحة هنا تجنن...
ماستر مقرقشاً خياره:
- اه..هى من ناحية تجنن تجنن.. بقولك بقى السؤال عشان تفارق..
حسان معبئاً رئتيه قدر المستطاع برائحة البق المميتة:
- آه والنبى عشان الحق نحمده.. او كلوتها على اقل تقدير.. يسلالالام ع النسيم العليل..هو انت متعرفش تاكل البتاع ده من غير صوت؟؟..مش عارف استمتع بالسمفونية الأثيرية للأريج البقى الفتان..
ماستر ببرود:
- لا معرفش..أصلاً الخيار ده متعته ف قرقشته.. شم شم دنته ف الضياع..XD.. المهم السؤال يا برنجو..قولى 10 استخدامات للخيار.. ستارت..
حسان فائقاً من لذته الكئيبه:
- ها..10 ايه..ليه يا عم..طب استنى..اه..بيتعمل سلطه..
ماستر مقرقشاً مزيداً من الخيار:
- غيرو يا بيضو..
حسان بحيرة كبيرة كإبتسامة شاكيرا:
- امم..كمان بنخلله.. والنسوان ساعات بتلعب ف نفسهم بيه وبعدين تعمله لجوازهم سلطه وكسم قرفهم.. كمان بيعملو منه ماسكات لوشهم.. وبناكله لما نحس بحموضه ف بيوقفها.. احا..كفايه كده..انا هيست م الريحة الممتعه دى..
ماستر بهدؤ:
- اوك يا برو..هكملك انا..d:..الخيار ممكن تعزف بيه موسيقى اوركيسترا لما تقرقشه ببقك وتفضل تسمع صوت قرقشته وتغير ف التون..كمان بتحس بسعاده لما تقرقشه وبعدين تتفتفه للكتاكيت(لو كنت مربى) وتشوفهم بياكلوا مطرح تفتفتك.. حاجه نايس فشخ طحن فحت ردم.. الخيار كمان مريح للعين..لانك لما بتقرقشه بتكون باصص من فوق ومرجع راسك ورا(عشان متريلش) فبيريح عينك..وبرضه بيديك بريستيج ابن كلب عرص احسن من بريستيج البيتزا..ع الاقل بتاكله وراسك مرفوعه..وأخيراً مننساش الخيار الاستراتيجى بتاع العرب.. وده خيار مدعم ومتوفر ف الاسواق..وفايدته انك تخلع م المشاكل بكرامه.. وليحيا الخيار.. متاخدلك واحده يا جدع والا انت منهم؟؟
حسان:
- من مين يا حاج..وفين الطريقه..وفين البق..؟؟
ماستر متحسساً بطنه:
- أحا..انا بطنى زرعت من أكل الخيار.. آه..الطريقه..خد يا عم بتاع..ركب السماعات العجيبه دى بتاعت الاى بود بتاعى وشغل أغنية أُولو.. وعلى ع الاخر وكسم اى جنيه حوريه نمليه احنا جامدين اوى.. وبالنسبه للبق.. عبيلك شويه وانت ماشى ..هتلاقيهم متلقاحين ع الارض..
حسان متسائلاً:
- طب ومشمشه يا حاج؟؟؟
ماستر مبضوناً:
- كتها زوبر..مالها..اه..خد امضغ شوية القمح دول واعملهم لبانه وبعدين سد ودنها بيهم..ويلا بقى هوينى عشان شكلى هرجع..
حسان :
- الصراحه مش عارف ازاى اشكرك ع المساعده الكبيره دى يا حكيم البضان..
ماستر:
- خخخخ..ترجع الايبود سليم..ده يكفينى..هوينى بقى..

وانصرف حسان وكلبته.. وهو واجل من الامر برمته.. وتسائل فى عقل باله..هل سينجو من الحوريه وغنائها السحرى بتلك القطعه البلاستيكيه..
وبينما هو سائر محتار..اذ به يسمع شدو أغنيه من عمق البحار.. فحاول مسرعاً ان يلبس ما اعطاه اياه ماستر فى اذنيه..ولكنه تأخر..فسار كالمنوم الى الحوريه تجره قدميه.. وأيقن انه لملاقات الموت ذاهب اليه..حتى حدث امراً عجاب..

وهنا..ادرك شهرزاد فيلم التوئمان..فحزنت لانه لا يمثل به اميتابتشان..




معانى المفردات والتفاشيخ:


بريد بيت: واد بضان كده عمال يتبنى ف عيال بضان كده زيه..
كلوب: التطور الطبيعلى للمبة الجاز..عندنا واحد..اللى عايز يشتريه يقول..
بقة: حشرة بنت دين كلب لو شميت ريحتها هتفضل منغششه ف نغاشيشك يوم بليلة..م الاخر..ده سلاح بيولجى مصر مش عارفه تستخدمه صح..!!
التوئمان: فيلم بضين ممتع ابن وسخه ممل..وللاسف..لا يمثل فيه امي تبت يدك..

             
(19)




وفى الليلة التاسعة عشر من ليالى الاشتغالات والحسابات والدوالى.. قال شهريار لــبربور السياف:


 مالى لا ارى لبوتى..ولا اشتمَّ عطرها الجلتى
أتكون مع عشيقها هربت..بصحبة عقدها الزبرجدى
تالله لاسلخنها سلخ النعاج..فى يوم أضحية مباركى

بربور ببرود:
-كلا البته يا مولاى.. مولاتى ذهبت عند جماعتها عشان تعمل الكحك والبسكويت والبيتى فور وهلم فشخ..
شهريار عاقداً حاجبيه:


 ثكلتها امها وابن عم خالها وبنت خالتها وزوجة عمها
 اذ ما أقرت وبدون سابـق إذن من القصـــر الخـروجـــى
 وانت يا وجه النحس لم كتــــمت عنى منذ البداية خبرها
 وتركتنى فى حيرة محتاس انظم الابيات وارتب الحروفى

بربور فى ملل:
- كالم يور تيتس يا مولاى.. وانتهز الفرصة خير انتهاز.. وبت ليلتك عند فتحيه بتاعت الجاز..
شهريار معجباً بمكر بربور:
- نعم الخبيث انت يا سياف..فكم انا مشتاق لرائحة الجاز الهفهاف.. وما ارانى الا لابساً سابوهى ومتوجهاً الى تلك الجاريه اللى عندها جفاف..
وانصرف شهريار من وقته وساعته.. الى تلك الجاريه ليبيت عندها ليلته.. ولما دخل عليها مخدعها.. فزت من جلستها وأحاطت جسده المفشول بذراعيها وقالت:


 قيس ابن عمى عندنا..يا ويلنا يا ويلنا

شهريار دافعاً اياها على السرير:
- قيس مين يا حيلتها..وايه يا ويلنا دى..كسم بيئتك..انت ابوكى كان شغال ايه يا بت؟؟
فتحيه وقد اشتمت رائحة الصراع الطبقى:
- كان بيبيع جاز يا مولاى..كان سريح أد الدنيا..بس منها لله امى..ربنا يحرقها بجاز وسخ..ضيعت شبابه..
شهريار جالساً على طرف السرير ومتشمماً رائحة يديه:
-إف..وكيف كان هذا ايتها الجارية البيئة؟؟
فتحيه تنظر الى برص يتحرك على سقف الحجره وتسرد:
- انها قصة طويلة يا مولاى.. ولكن سأحكيها لمولاى حباً وكرامة..
شهريار متشمماً ملابسه:
- إف..خخخخ...احكى يا جاريه يا بوليتارية..
فتحيه تتابع بنظرها صرصور يهرب مسرعاً اسفل السرير وتتسائل فى داخلها عن طبيعة الصراصير الملكيه اللتى لا تتأثر بالجاز:
- بلغنى ايها الراجل المز..ذو الزوبر اللى لحد دلوقتى مش راضى يفز..ان امى بنت الوسخه صحة ابويا من عز النوم وقالتله بلهجه مسرسعه..الحق يا موكوس ابنك بيتضرب ف الشارع وبيتسحل سحل الناموس..فهب ابى من رقدته..وهرع تحت السرير متناولاً سنجته.. هذا والعماص مازال بعينيه.. وأثار الرياله ما زات معلمة على خديه.. فنزل وهو لا يكاد يرى ما حوليه.. فسمع زعيق ولده صفيق..فشخر وسب الدين..وهو لا يعلم بعد لمن يشرشح على وجه اليقين..
وهنا امسك عبد حبشى بكتفيه..وانحنى بتؤده ليهمس بأذنيه وقال:
- بتعمل ايه يابن الدايخه..دول حرس السلطان وليلتك مش فايته..
فحين سمع ابى هذا اطلق العنان لصنانه.. فبل بنطاله وقبقابه وامتلئ بالبول مكانه.. فنظر له قائد الحرس بقرف شديد..وقال لحراسه:
- هاتوه.. ابن امه وابوه..
فأطبق الحراس على ابويا كإطباق الدجاج على فول الصويا..



وهنا..ادرك شهريار الشخير..فسكتت فتحيه وشرعت تقلب جيوب الامير..


معانى المفردات والتفاشيخ:

الدوالى: قيل..هى معادلات حسابيه..فى حين يؤكد روفه جارنا انها مرض يصيب الخصيتين..وهذا عكس ما تؤكده منى جارتنا بأنه مرض يصيب القدمين ويجعل شكلها أووف..!!
الجلتى: عطر شهير..مستخلص من جلة الابقار والجماميس..!!
زبرجدى: عقد مصنوع من زبر جدى مخصى
كالم يور تيتس: هدئ من روعك..بلغة النيجر والسيافين..
سابوهى : اختراع يشبه البلغة..


(20)


وفى الليلة العشرين..وبينما يدندن الملك اغنية لشرين..اذ دخلت عليه شهرزاد بطلعتها البهيه.. ولكنها توقفت وتشممت الهواء فى الحجرة الملكيه..ولم تتوانى حتى اقتربت من زوجها وهى تفتح عليه مطوة قرن غزال مصديه..وعكشته من ياقته وصاحت:
- تقدر تقولى فتحيه كانت بتعمل ايه هنا ياعنيا؟؟
شهريار متهتها فى رعب مشوب بالشوشبوب نفسه:
-فـ..ففف..فتحيه مين يا عسليه...ده الخدام..كان بيرش ج..جاز.عشان كان ف..ففيه صراصير وخنافس وسحليه..
شهرزاد تتشمم ملابسه ككلب بوليسى بنسر ودبورتين:
- امال ريحة هدوم امك جاز ليه ؟؟ها؟؟ ماترد.. ولا اغزك ف بيوضك؟؟
شهريار لاعناً فتحيه وبربور فى سره:
- با..براغيت يا حياتى..المهم انت واحشانى ايتها الحوريه..
شهرزاد تاركة طوق رقبته:
-حورية؟؟ هممم..ولو انك عمرك ما قولتها الا لما بتكون عامل نصيبه..بس هعديها المره داى..اتهد واترزع على ما أجيبلك طبق كحك وبيضى فور تدوقه..
شهريار متنفساً الصعداء:
-كحك ايه وغريبه ايه..انا عايز اكلك انت..بس قبله..كمليلى التمثيليه..
شهرزاد محركه انفها وشفتيها كأى شرموطه شبراوية:
-أحيه..ماهو ده اللى انت فالح فيه..تسمع الحكاوى..وتدينى ضهرك وتشخر زى الخنزير القيناوى..
شهريار ماطاً شفاتيره:
- وما هو الخنزير القناوى يا شحرورتى؟؟
شحرورته:
- وانا ايش عرفنى..قالولك عليه دارون..اسمع يا سيدى.. اما نشوف هتطلع راجل الليلادى ولا هتخلينى اشتغل بإيدى..
بلغنى ايها الملك الهجاص..ذو الطبع المهياص..أن حسان لما انصرف من عند ماستر البضان..وبينما هو سائر يضرب أخماس ف أسداس.. وقد مل الحياه وانعدم لديه الحماس..اذ به يسمع لحن ساحر من أعماق البحار.. ولما تنبه لسماعات الايبود..كان الوقت قد فات..وايقن حسان بدنو الممات..فسار كالمسحور..هو وكلبته ذات الذيل المبتور.. ونغم اللحن يفعل به العجاب..وهو كالمنوم مأسور..
ولما اقترب هو وكلبته من بحر المجوس..ابصر بجنية لها نور يضاهى نور الشموس..وعين كعين بقرة او جاموس..وشعر حريرى أسود من التمرهندى و العرقسوس..وبيدها قيثارة.. وجالسة على صخرة تسد باب مغارة..فأبتسمت له بحسن ودلال..وشدت بكلمات تخضع لها الرجال.. حيث قالت بصوت حزين:

القلب من فرقة الاحباب منصدع وان دمعى من الآماق ينهمل
ماكان فرحنا والدار تجمعنا و نحن فى غبطة والعيش متصل
حتى رمينا بسهم البين فرقنا من ذا اللذى لسهم البين يحتمل
كيف السبيل الى لقياك يا أملى أفديك ياقلبى بالروح لو قبلوا

فبكى حسان وانهمرت دموعه..ونبحت كلبته وشاركته دموعه..
هذا والحورية مستمره فى الشدو والانشاد..وحسان الى ملاقاة الموت يسير اليه بثبات..فتغير شكل الحوريه..وأضحت عفريته قبيحة بصورة شيطانيه..
وبينما تتصاعد النيران من مقلتيها.. ولسان كلسان الافعى يخرج من بين شفتيها..اذ حدث شيئ عجاب.. مولالالالاى..

شهريار:
-خخخخخخخخخخخخخخخ..منت المره اللى فاتت برضه قولتيلى اذ حدث زفت عجاب.. انت بتبضنى ليه ياوليه؟؟
شهرزاد مشردحه:
- شوبش يا عنيه..هو انا اللى بكتب التمثليه..اتخمد وبكره نكمل الحلقه ديه..
شهريار ماصدق:
- طب تصبحى على خير يا عسليه..واعتمدى على ايدك الليله ديه..

وهنا..أدرك شهرزاد الغضب..فوضعت ببتعها زعزوعة قصب..!




معانى المفردات والتفاشيخ:

شرين: اى لبوه فيهم مش فارقه
الشوشبوب: ابحث عنها ف القاموس العبيط باب شبشب..!!
شحرورتى: سبق وقولناها..احا..انتم مبتذاكروش ولا ايه؟؟
قيثارة: حاجه كده شبه زوبر الحمار بس بتعمل مزيكا زوم زوم زوم..
مشردحه: طقوس معقده يلزمك اخذ كورس لها فى السيده زينب او الشرابيه..


الجمعة، 5 أغسطس 2011

الف نيله ونيله البضاااان..!!!..(الجزء الأول)

(1)


ولما كانت الليلة الاولى بعد الزبرمائة الالف من الحكاوى والبلاوى الفشنك..
اذ بشهرزاد تبداء ف النواح واللت والعجن وتقول..:
-بلغنى ايها الملك السندباد..
شهريار مقاطعاً:
- سندباد مين يا حاجه..فوقى كده وارمى العرموس ده من ايدك دنت رجلك والقبر..

شهرزاد ترمى العرموس المشتعل فيصتدم فى مؤخرة بربور السياف ويرتد الى صدر الملك فيشم رائحة شياط شعر صدره ويشخر مزمجراً للحيزبون زوجته ثم يحلف عليها ان لم تشنف مسامعه بقصة مرعبه يقف لها بلبله..ليجعلن بربور السياف يقطع احدى ثدييها العدمانيين..
فتشرع ف الكلام..بعد ما تلبس طقم السنان..وتقول:
-بلغنى ايها الملك العنيد..ذو الرأى المريض..والعقل البليد..انه كان فى احدى البلاد واللتى تدعى..بيضانول الكبرى..شاب فقير..حسن الوجه.. غليظ الانف..افلج الاسنان..معتل البنيان..
شهريار مقاطعاً:
-احا يا وليه..ازاى حسن الوجه والبضان اللى انت بتقوليه ده.. بربور.. جهز السنجه للمره دية..!!

شهرزاد فى مسكنه:
- الرفق بمقامى ملكى الحبيب..اتنيل اسمع للاخر وانت تفهم..ماشى؟؟

شهريار:
- ارغى يا حرمه..

شهر خره زاد:
- وكان له كلبة وفيه..تدعى مشمشه الشقيه..

شهريار شاخراً:
- بدأنا الكدب اهو..مشمشه ده اسم قطه..انت فاكرانى كاوركى يا لبوه؟؟

شهرزاد والدموع فى مقلتيها:
- بطل مقاطعه يا غبى واسمع للاخر كتك دهيه ف شكلك..كنت بقول.. هااااتشووووووو..

بربور:
- يرحمكم الله..!

شهريار:
- اخرس يا حيوان متنطقش الا لما ائذنلك..

بربور يتوتر ويطلق ريحاً غير مباركه بالمره..تضفى عبق ع المكان.. وتخطلت بسحابات الدخان المتصاعد من جوزة شهريار..
شهرزاد بعدما مسحت ما تناثر من المخاط:
- وفى يوم من الايام..وبينما حسان سائر ف الغابة يسرق منها الرمان.. اذا به يرى شيئ عجاب.. تتبرنن منه الالباب..

وهنا.. ادرك شهرزاد الاسهال.. فذهبت جرى على الحمام.. مع وعد بالاستكمال..



معانى المفردات والتفاشيخ:
العرموس : هو كائن يشبه ابن أوى..وقيل نوع من الايس كريم..وقيل نوع من البانجو..!!
كاوركى : يقال بأنه شخص مختل عقلياً..وقيل انها اختصار لكلمة كل وركى..لانه مبيحبش الصدر..!
تتبرنن : مشتقه من التربنه..وهى حاله عصبيه تصيب العقل فتجعله متربن اى لا يشخ..!










(2)

ولما كانت الليله الثانيه بعد الالفية البائسة حتى قالت:
-بلغنى ايها الكلب الزاجر..والسلمندر الفاجر..ان حسان لما دخل غابات المرجان..رأى شيئاً عجاب..غطى وجهه لرؤيته بالجلباب.. فقد رأى بانتس نحمده- الجيرل فريند بتاعته- معلق على غصن شجرة اللبلاب..
فإندهش اشد الاندهاش.. وتسائل فى داخله عن سبب نشر البانتس على على هذا المنوال..ولم يطل به التفكير.. حتى ظهر الجواب ف التو والحال..
شهريار:
-هل اتاه ساعى البريد يا امرأه؟؟

شهرزاد بخجل:
- ساعى ايه يا معرص..انا قصدى جواب الموقف مش جواب امك..اسمع يا منيل للاخر..

شهريار بغضب:
- اذن اكملى عليك اللعنه والكاتشب..!!

شهرزاد:
- كنت أقول يا مولاى..لم يطل بحسان التفكير.. واذ بدخان كدخان الشواء يملاء المكان.. وصوت رعد تصمئم منه الاذان..

شهريار رافعاً احدى حاجبيه مقاطعاً:
-تصمئم؟؟
شهرزاد متقمصه الموقف مبتلعة لعابها:
-تصمئم..!! واذ بعفريت أحمر العينين..ازرق الشارب..ابيض الانف..
شهريار:
-خخخخخخ..متقولى انه مشجع منتخب الديوك وخلاص.. يا حيزبونة يا مجنونة..
شهرزاد غير عابئه بالمقاطعه:
-افلج الاسنان أشربهم(جايه من شرب يعنى حاد) فى يديه مخالب كمخالب الاسد الفتاك.. وله ذيل كذيل الفأر المتناك..هذا وطوله لا يتعدى طول زوبر مولاى..!!
شهريار بتعالى:
-وهو نايم؟؟
شهرزاد متحسسه ثدييها:
-وهو نايم..
شهريار:
-خخخخخخخخ..ايه زب الارض ده..وده يخوف ف ايه؟؟
شهرزاد وهى تلبس الستيان ثانيتاً:
-اصبر على يا مولاى..متبقاش ف طيزك بيضه سحلفة راشقه كده.. كنت بقول..
ولما ظهر العفريت من الشجره.. حتى قال لحسان بصوت كالرعد:
-حمو حمو..مشفتش الواد هاموش ؟؟ اثلنا كنا بنلعب شبت وانا مستخبى ف الشجره من خمستفاف سنه..؟؟
وهنا رد لحسان لونه الاقحوانى..وعاد قلبه للنبض بعد ان توقف لثوانى.. وعندما هم بالاجابه.. اذ بعفريت-المره دى بجد- يظهر من خلف الشجره..ويلتهم العفريت اللقيط فى قضمة واحده..ويتجشئ فى سعاده ويردد فى صوت كصوت الاسهال"صحه وعافيه" ثم يمسح فمه بساعده المشعر..حتى تقع عيناه على حسان فيبتسم فى جذل وهو يبتلع لعابه ..فلم يجد حسان بدا من الترتره فى ثيابه..!!
وايقن ان الموت قد حان..قبل مشاهدة الموسم الاخير من حيلهم بينهم كمان وكمان..ولكنه تذكر أمراً هاما..فنظر للعفريت نظرة غريبة..وهمهم اليه بكلمات عجيبة...

وهنا..
ادرك شهرزاد الصباح.. فسكتت عن الهوهوة والنباح..







معانى المفردات والتفاشيخ:

بانتس : كلوت..لباس..سلب..لب..!
الكاتشب: كريم يستخدم فى حالات الحروق من الدرجه السابعه وانت طالع..ويقال لا يؤثر بلعه..!
تصمئم : تنطرش وترجع وتتقيئ منه الودان(والمفرد ودن..وده غير الودنه اللى بتكون ف الصباع)
أشربهم:مشتقه من شارب..اى حاد..وهى ايضا الماركه المنافسة لتوشيبا..!





(3)



ولما حلت الليلة الثالثه..وبينما شهريار يلهط اصابع المحشى لهطاً ..وشهرزاد تشفط الملوخيه شفطاً..وبربور السياف يمط فى بلبله مطاً..أذ بـشهريار يتوقف عن اللهط..ويتسائل فى عقل باله.. لماذا جعلت زوجته الحيزبونه اصابع الماحشى قصيرة الطول..؟؟! والقى نظرة سريعة على اصابع الكفته ام دمعة فوجدها تماثلها طولاً..ولماذا بحق المريندا مازال بربور يمط فى بلبله؟؟!!
خخخخخخخخ.. ان هى الا بوادر الخيانه والتعريص.. ومبقاش شهريار ابن شهر فيبيار ان مقطعتش رقبة بربور الخائن.. وحطيت ف كس اللبوة دى صباع محشى..ووراه صباع ديناميت.. ولكن مهلاً..لما لا اسمع تكملة القصة اولاً؟؟
شهريار متكرعاً:
-كعععع... انت مش ناويه تسمعينا تكملة القصة يمدام ولا ايه؟؟
شهرزاد وهى تنظر ف المرأه بقرف بعدما رأت التصاق الملوخيه بأسنانها المسوسه:
- قثة إيه؟؟(تحرك لسانها على اسنانها) آه القصة...طب اسمع يا سيدى.. عشان الاكل كبس على مراوحى ومبهدلى ايدى..
بلغنى ايها الملك الظريف..ذو العقل الخفيف..والزوبر النحيف.. أنه لما....
شهريار مقاطعاً:
-استنى كده ياوليه..هو ايه بلغنى..بلغنى..ومين دول اللى بلغوكى.. خخخخخخ..انت اتكشفت على حد قبلى قبل كده ولا ايه يا شرموطه؟؟
شهرزاد باكيه متألمة:
- انهد وبطل تقاطعنى يا موكوس..كده هنخلص التلاتين حلقه والواد لسه ف الغابه وهيهريه الناموس..اسكت ساكت لو سمحت ياعرص..
شهريار يهمهم ويتمتم ويجمجم..ثم يسكت ساكت..!!
شهرزاد مستأنفه:
-بلغنى ان حسان..لما ظهر له العفريت(وكان ابن ملك من ملوك الجان)..وقع قلبه بين قدميه..وايقن ان الهلاك والموت قادمُ لا محالة اليه..غير انه تقدم الى العفريت.. وتمتم بكلمات كالكبريت..
حسان:
- شقع بقع يا رب تقع..شقع بقع يا رب تقع..!!
العفريت مندهشاً:
- بتقول ايه يا عبيط؟؟
حسان محاولاً مرة ثانية:
- قميص نفيسه نشف..قميص نشيفه نفش..!!
العفريت شاخراً شخرة تليق بعفريت غاضب:
-خخخ..ايه ده يابن العبيطه..انت هتسوق الهبل ع العفرته ياض..طب وكسمك لاكلك..وهبداء من زوبرك..
حسان ممسكاً ودنه فى الم:
-لالالالالالالا...ارجوك..كله الا ابو دومه..بص..خد مشمشه نيكها ولا اسلخها ولا فليها انت حر فيها..
مشمشه الكلبه تتوقف عن لعق كسها عند سماع الجملة الاخيره لحسان وتبلع ما بفمها فى فزع..
العفريت:
-ها ها ها..سو فانى يا مان..وعشان الفنينه بتاعتك دى..انا هعمل معاك صفقه..
حسان وقد ردت له الروح:
-صفقة ايه؟؟؟؟

وهنا..أدرك شهرزاد الإحتباس..فراحت تعمل زى كل الناس..







معانى المفردات والتفاشيخ:

المريندا : إلهة الطبيعة عند الفينيكيين..والشهراريين..!
شقع بقع يا رب تقع: تعويذة الاسهال..
قميص نفيسه نشف: تعويذة الصداع النصفى..
يجمجم: الله أعلم..!!






(4)




وفى الليلة الرابعه بعد الالفية المائعه..
شهرزاد:
-بلغنى ايها الملك البضان..ذو الكلام الحمضان..والكلوت اللى ريحته صنان..أن العفريت قد عرض على حسان صفقه..ولما سئله عن فحواها أجاب..
العفريت:
- إحم..أه..طبعاً انت كنت جاى تسرق الرمان كالمعتاد م الغابه.. وجنابك ميعرفش ان ده النوع الوحيد من الفاكهه اللى العفاريت تقدر تشارك الانس فيه..فعقاباً ليك خطفنا الشرموطه بتاعتك وكنا ناويين نعمل عليها أورجى..بس أنا غيرت رأيى..
بص ياض..
انا ليه أب محبوس فى فانوس..والفانوس ده مرمى فى بحر الماجوس.. والمطلوب منك تجيبلى الفانوس ده..
حسان مستهبلاً:
- طب مجيبلك فانوس كرومبو ولا الدبابه..؟!
العفريت متطايراً من أذنيه الصمغ:
-خخخخخخخخخ..كرومبو ايه ودبابة ايه يا عرص؟؟..بقولك ابويا محبوس جواه..
حسان مستغرباً:
-طب والحاج دخل فيه وحبس نفسه ليه..هو شخ على روحه؟؟
العفريت بحزن شديد:
-هههههههه..لا دى قصه طويله نيك..
حسان بملل:
- بس أنا مصمم أسمعها..
العفريت متنهداً فى سرور:
-يااااه..كان يوم لا ينسى..اسمع يا انسى قصتى..واعرف سبب عدم توقف دمعتى..كان فى يوم من الايام..من زبتلاف سنه بالكمال والتمام..كان الملك سليمان عنده ديك عجيب..والديك ده كان مجرد ما يدن تتفجر ينابيع المياه من الارض حواليه.. وكان فيه يهودى مكار لئيم..له اشجار وبساتين..بس حظه الشؤم ان الجفاف حل بقريته..فإستخدم السحر وسخر واحد من مملكتنا انه يسرقله الديك ده..ولما راح العفريت عشان يسرقه.. الديك كان بياكل ف القمح الواقع من صومعة الملك سليمان..فلما شاف العفريت اذن..وفضل يأذن..والدنيا اتملت ميه من حواليه..والصومعه خزينها خرب بسبب الميه..وعقاباً لمملكتنا..قام سليمان بحرق الجنى العرص..وحبس ابويا ف قمقم مرصود بالرصاص ومختوم بختم الملك..وانا عترت ع الختم بس لسه القمقم.. وعشان تستلم حبيبتك حيه..لازم تجيبلى الفانوس المنحوس..من بحر الماجوس.. ايه قولك يا انسى؟؟
حسان بعد تفكير عميق:
- موافق يا مان..بس فين بحر الجاموس ده؟؟
العفريت فى ضيق:
-اسمه الماجوس.. واوعى تفتكر انه بحر زى اى بحر..ده بحر ملعون..
حسان فى قلق:
- ازاى؟؟؟

وهنا..أدرك شهرزاد النعاس..فإرتمت على زوبر الملك..تمصه بحماس..!!







معانى المفردات والتفاشيخ:

الرمان : نوع بضان من الفاكهه..لا تستطيع أكله الا بعدما يتفرفط منك نص حبه على الارض.!
أورجى: حفلات جماعيه تثقيفيه..!!






(5)





ولما حلت الليلة الخامسه.. وكان الجو شديد الحراره والرطوبه والخصوبه..فتجردت شهرزاد من ثيابها.. وجلست كيوم ولدتها امها.. وبربور السياف يكاد يلتهمها بعينيه من رأسها حتى قدمها..والملك شهريار متكئ على اريكته ومنفض لها..فمن حرقة كسها..طلبت من الملك بالخروج يأذن لها.. ولما طلب بربور مثل قولها..نظر لها الملك وسره أن يشخر لها..
شهريار:
-خخخخخخخخخخ.. اركنى جمبى يا لبوة وكملى القصة ومفيش خروج.. وانت يابربور..كسمك ليه زنبور.. ارغى يا حرمه..
شهرزاد ناقمه:
-بلغنى أيها الملك الطرطور..ذو الزوبر المذعور.. والكلوت المحشور.. أن العفريت قال لحسان:
-أوعى تفتكر ان البحر ده عادى..زى المربى والزبادى.. ابسولوتلى..ده بحر كله أخطار..وأهوال وأشرار..
حسان فى قلق أكثر:
-خخخخخخخ..احاااا..وطالما هو كده باعتنى أنا ليه..قولى بس عملتلك انا ايه؟؟
العفريت بحكمه:
-خدتك عليه..ياض اسمعنى للاخر..البحر اولاً مش ميه..ده نار..امال اسمه بحر المجوس ليه..ثانياً عايشه فيه حورية جنية وبتغنى بطريقه سحريه.. مجرد ما تسمعها هتروح ف شربة ميه..وكمان فيه رمال متحركه قبل ما توصله.. والافعى السيلنت اللى اوسخ م الافعى ام جرس.. هتنيكك ف مشاعرك لو شمتك.. وعندك كمان الاقزام ولاد الحرام.. هيهروك بعابيص طول منت ماشى ف الغابه واحتمال يجيلك بواسير..وربنا يوفقك يا مان..
حسان بذهول:
-خخخخخخخ..احااااااااا..حراااااام..
العفريت بجذل:
-لول..بس متقلقش..انا مش هسيبك كده..وهدلك على طريقه تنجيك من كل الاهوال ديه..وتوصل للبحر وتيجى فى أقل من نيكتو ثانيه..
حسان وقد أوشك على الجنان:
-ايه هيا ابوس ديلك..دلنى عليها..الوحوى الوحوى..
العفريت بجذل اشد:
-هههههه..اسمها الوحا الوحا ايها الانسى الجاهل.. وبخصوص الطريقه.. فدى تقدر تعرفها من البضناء الخمسة...واللى هتلاقيهم ساكنين ف الغابه المسحوره..وكل واحد منهم عشان يساعدك..هيقولك حزورة..
حسان مردداً فى توتر:
-وياترى دول اساميهم ايه.. نوسة لوزة تختخ عاطف..
العفريت مقاطعاً:
- هتهزر يا كسمك..
حسان مصدوماً:
-أحا..انا مقولتش محب..كده بوظت الهارمونى بتاع الجملة..
العفريت بسخريه:
-افضل استظرف يا انسى..لحد ما يطلعلك كس..ع العموم انا خلصت كلامى..دلوقتى تقدر تمشى انت والكلبه الجربانه بتاعتك دى من قدامى..
وخد الممر اليمين..لحد ما توصل لكوخ البضين الاول..ساعتها هيقولك حزورة..ولو حليتها..هيكافئك بطريقة تنجيك من مهلك واحد من المهالك الخمسة اللى هتقابلهم..سلام بقى عشان انا جعت وممكن اكلك..
حسان برعب:
-لا وحياة والدك..طب سؤال أخير..لو احتجتك؟؟
العفريت وهو يختفى ويتلاشى:
-انتش 3 شعرات من بضانك وولع فيهم وشم شياطهم هتلاقينى قدامك..
حسان مشمئزاً:
-خخخخخخخخخخخخخخ..أحا..


وهنا..أدرك شهرزاد مسلسل العشق الممنوع.. فسكتت عن الكلام..وانهمرت من عينيها الدموع...





معانى المفردات والتفاشيخ:

زنبور: نسيج زنبورى فى كس الحريم..ويقال انه يتزنبر تزنبراً لا تخطئه العيون عندما يعطس أحدهم..!!
البضناء الخمسة: هم أحد أبضن أعضاء ف أحد المنتديات البضان وستعرفهم حينها..!!



(6)





وفى الليلة السادسه..
قالت شهرزاد للملك البضان بتاعها:
-بلغنى ايها الفشار..ذو العقل الحمار.. وحنجرة بائعى الخضار..
أن العفريت لما دل حسان على الطريق وانصرف..
أحس حسان بمنتهى الضيق والقرف..ولكنه راوده الامل عن نفسه..وتذكر البضناء الخمسه..فسحب مشمشه من أذنها كالعنزة..وسار ف الممر الشرقى بإرتياب وهو يتلفت يمنة ويسار فى كالمجزوم..
وبينما هو سائر بين الاشجار بوجل..اذ أبصر بنار مشتعلة على مرمى البصر..فمد خطاه هو وكلبته اللى مالهاش لازمه ف القصه لحد دلوقتى..حتى وصل الى كوخ من الخشب..وامامه راكية نار مشتعلة..ولا يوجد أحد بجوارها.. فنادى بصوت خفيض:
-أنتم يبهايم ياللى هنا...
فسمع من داخل الكوخ صوتاً أوقف الدم فى عروقه..لقد سمع صوت...رجل..
الرجل البضان:
- مين الحيوان اللى مش شايفنى وانا شايفه-عشان انا ف الضلمه طبعاً وهو مش شايفنى-آه..بقول مين الحيوان اللى بيشتم ده وأنا معرفهوش..وايه المعزة اللى معاه دى..لو جاى يبيعها انا مبحبش لحم المعيز..ولو جاى يشويها ع النار هاخد نصها..انطق يا بقف..لقد زهقت..
حسان وقد عاد الدم يجرى فى عروقه حتى نهج من الجريان:
-انا اسمى حسان..واللى معايا دى كلبه مش معزه..وانا بدور ع البضين الاول اللى هيدلنى ازاى أعدى الغابه اللى فيها الحيه السيلنت..أحا متظهر وتبان عليك الحبهان..
وهنا..خرج من الكوخ رجل ضخم الجثه..كبير الرأس أرقطه.. وبفمه غليون.. به بانجو مطحون..ومرتدياً نظارة سوداء.. علماً بأن الجو مساء..ومتلحفاً بعبائة بنيه..ومرتدياً كرافته ورديه..فلما رأى حسان حتى قال:
- لقد ظهرت يا غلام..واسمى زولال..واحد من الحكماء الخمسه البضان..فمن أنت عليك اللحمة ام دمعة؟؟
حسان مندهشاً:
-أحا..لقد أخبرتك من شويه..
زولال بحزم:
- اولاً ياخال لقد دى ماركه مسجله بإسمى ومسمحلكش تنطقها تانى..ثالثاً انا مش فاضيلك..فيه أرنب برى بحرى كل يوم بيخش كوخى ويسرق م اللانشون اللى مخبيه تحت السرير..
فكنت عامله كمين ومتنكر زى منت ملاحظ..اينعم انا ممكن احط اللانشون ف الدولاب واسك عليه ويبوظ..بس أحا..مش أرنب اللى يلوى دراعى..لقد سأنتقم منه..
حسان مندهشاً:
- بس الارانب مبتاكولش لانشون يا جدع؟؟
زولال بخبره:
-حضرتك كنت أرنب قبل كده؟؟
حسان:
-لا مكنليش الشرف..
زولال بإنتصار:
-يبقى تشت يور آس وتقولى انت عايز ايه بالظبط..لقد بدأت أشعر بالملل..
حسان متنهداً:
- أه..كنت بقول انا عايز طريقة أعدى بيها الغابه من غير ما تاكولنى الحيه السيلنت..
زولال مخرجاً نفساً مشبع بالبانجو من فمه:
-أها..قولتلى..طب وانت فاكر انى هقولك كده من غير ما أختبرك..
حسان فى ملل:
-عارف يا عمنا..ارزع فزورتك البضان..
زولال مخرجاً نفساً ولكن المره دى من مؤخرته:
-أحا..ومين قلك انى هقولك فزوره..انا هقولك نكته..
حسان متحسساً شعر خصيتيه :
- اتفضل يا حكيم ..اشجينى..
زولال منشكحاً:
-هههههه..بيقولك ومتقوليش مين هو ده..هههههه.. بيقولك.. مره تلاته كانوا ماشيين ف الشارع.. ف.. ههههه.. فواحد منهم عربيه خبطته..هههههه..فإنكسرت عموده الفقرى وجاله شلل.. فأوخته وهى رايحاله زياره.. ههههههه..لقيت صحابه الاتنين واقفين جمبه..قالتلهم انت واقفين ليه..قالولها مفيش كراسى..واخوكى واخد السرير لواحده.... ههههههههههه... نداله...لقد انتهت..انت ليه مبتضحكش؟؟
حسان رافعاً حاجبيه:
-أفندم؟؟..وهو المفروض انى أضحك ع اللى انت قولته؟؟
زولال غاضباً:
-على اللانشون لو مضحكت منا قايلك ع الطريقه..
حسان يفتعل الضحك..ولاكن زولال يطلب منه ان يجعل الكلبه تضحك هى كمان..!!
وبعد ساعات من الاقناع والصداع..اقتنع زولال بمساخت نكتته.. وكتعويض عن الاذى المتسبب..قرر أن يجيب طلب حسان..
زولال فى حزن:
-ياخساره..دنا كنت مستنى اليوم اللى اقابل فيه انسان عشان اقوله النكته دى..وف الاخر الانسان ده يطلع حيوان وميضحكش على نكتتى.. لقد اتصدمت..بس مش اشكال..انت دلوقتى عايز طريقه تهزم بيها الحيه السيلنت ..مظبوط؟؟
حسان بتلهف:
-بلى يا سيدى..
زولال بقرف:
- اذن هيا بنا الى الكوخ..فالوسيلة هناك..
فدخل حسان الكوخ ولم يرى شيئ من الظلام..ولكن زولال اقترب من اذنه وباح له بالطريقه..فما كان من حسان الا أن شخر شخرة صفيقه..

وهنا..أدرك شهرزاد السعال..فذهبت لتبتلع زجاجة توسيفان ف التو والحال..

                                  

معانى المفردات والتفاشيخ:


بوجل: الاخ غير الشقيق لـ بوجى..!
راكية : يعنى أحا..فعلاً احا لو مش عارفها..
أرقطه: لو اتفرجت على 101 هتفهم معناها..متفرجتش نفض لنفسك..
توسيفان: دواء للاسهال...خخخخخ..او السعال مش فاكر..


(7)




ولما كانت الليلة السابعة من هذا المسلسل البضان..
شهرزاد فى ملل:
-بلغنى أيها الملك الصفيق..ذو المزاج الخنيق..والفكر العتيق.. أن حسان لما قابل زولال..وطلب منه طريقة للنجاة من الافعى السيلنت..لم يتردد زولال وأعطاها له فى التو والحال.. حيث قال..
زولال فى اسبهلال:
-مالك يا كابتن..مندهش ومسبهل ليه من اللى شوفته؟؟
حسان وقد أيقن أنه مخزوق لا محالة:
-ايه ده ياعم..انت بتهزر ولا ايه؟!..عايزنى البس بدلة الدب دى واتسلق جواها!!خخخخ..وآل يعنى الافعى بتخاف م الدببه.. وأحاااا..ايه ده كمان..ده زى باندا ..خخخخخ
زولال فى ضيق:
- حضرتك كنت أفعى سايلنت قبل كده؟؟
حسان متنرفزاً من منطق زولال العجيب:
- خخخخخخخ..آل يعنى انت اللى كنت..
زولال مبتسماً كبوذا:
-افهمنى يا عم الطحلب..انت طبعاً غبى ومش هتستوعب..بس حاول معايا يا خال..تفتكر أنا بروح أجيب لانشون من عند اللانشوناتى من غير ما الافعى تغتصبنى ازاااى؟؟ ها..ماترد..ساكت ليه؟؟ لقد أفحمتك..اليس كذالك؟؟
حسان فى تفكر:
-طب ومشمشه..هنلبسها كوره كفر فى راسها ولا ايه؟!!
زولال متناولاً فحل مانجا:
- لا دى البسها انت..حطها معاك ف البدلة..الباندا اصلاً بتكون بكرش..وانت عامل زى عود المعكرونة..بس بحزرك..لو الكلبة المتناكه بتاعتك دى ترترة ف البدلة..أنا هعملها كوز لانشون..وهحوطه ف طيزك..بفكرك اهو..
حسان فى يأس:
أحا..دا مش بعيد أنا اللى أترتر م الرعب يا عم الحاج..

ثم شرع حسان فى لبس تلك البدلة الجامدة..وزولال ما زال يلهط فى فحل المانجا..ومشمشه تحشر حشراً فى زى الباندا.. والقى حسان على زولال تحية الوداع وقال:
-سى يو لاتر يا عسلية..لو كان ف العمر بقية..!
زولال متمخطاً بتأثر:
-دى يو أيها الطحلب البائس
حسان بتساؤل:
-يعنى إيه دى يو..دى جاية من داى موت يعنى؟؟
زولال مقهقها:
-لا يا سرخس البحر..دى اللى بعد السى..
حسان منصرفاً:
-يبضاااانى..واحد مضايق والتانى رايق..فوتك بعافيه..
وانصرف حسان من الكوخ..وسار فى الغابة بكرشه المنفوخ.. وهو يشعر أنه أشبه مايكون بلطخ من اللطوخ..وما هى الا لحظات..حتى لمح أفعى عملاقة..ذات عيون حمراء كطماطم العامريه..وقلب أسود كدم دورة فتاه سنغاليه..ولسان كزوبر الحمار الوحشى..وأنياب كأنياب الفهد الوردى..فإرتعدت فرائصه.. ولكنه تذكر طمئنة زولال له..فسار وهو ناظرٌ امامه لا يحيد..حتى عبر مكنة الافعى فشرع ف الضحك كالعبيط..ثم أنه لمح من بعيد عين وحيدة حمراء كعيون الشياطين العوراء.. فوقف شعر عانته..وشرع يولول وينده على مامته..

وهنا..أدرك شهرزاد الاسهال..فهرعت لتبلبع زجاجة أنتينال...





معانى المفردات والتفاشيخ:
مسبهل: حالة نفسيه معنوية ينام فيها قضيب الانسان ويستيقظ ضميره..وقد يصادفها انفشاخ ف العينين..ودلدلة ف الفكين..!!
باندا : نوع بضان من الجبنة النستو..!
الطحلب: كائن قليل الادب كان دائماً وأبداً ما يدخل فى أُذن زكية زكريا عليها اللعنة..!!
الفهد الوردى: سلسلة افلام..وسلاماتى لبيونسى..
أنتينال: دواء للسعال..خخخخخ..او للإسهال مش فاكر..


(8)





وفى الليلة الثامنة..وبعدما عادت شهرزاد من كورس اللغة اليونانية..حتى قالت:
- بلغنى ايتها الملك المبسوطة..ذو الزوبر الممطوطة..ودماغ البطوطة..و..
شهريار مقاطعاً:
-أحا يا وليه..متعدلى لسانك ده شويه..بربور..جهز السنجه للمرة ديه..
شهرزاد تعدل لسانها بالزراديه ثم تقول:
-بلغنى ايها الملك العبيط..والفكر المريض..أن حسان لما فرغ من أمر الحيه..حتى لمح عين شيطان ابن جنيه..فإرتعشت أذنيه.. وإرتعدت إليتيه..ولكنه لما دقق النظر وحقق...وجد ان ما رآه ليست عين حمراء..وانما هى سوجارة مشتعلة محشيه.. يدخنها شاب يرتدى جلباباً وكوفيه..فإقترب منه والقى السلام..
حسان:
-السلام عليك أيها المان..
الشاب بعين نصف مفتوحه:
-خخخ..أحا..أنا اتسطلت ع الاخر يجدعان..أهلاً يا عم الباندا..!
حسان ينزع زى الباندا عنه ويخرج مشمشه منه ويقول:
-ههههه..معليش نسيت انى لابسه..
الشاب البضان:
-هو ايه ده اللى لابسه؟؟
حسان بحسن نيه:
-الزى بتاع الباندا اللى اداهولى زولال..ودى مشمشة كلبتى..
الشاب وهو يشفط نفساً أخر من الجوينت:
-آه..وكلبة كمان..إنت سيرك متحرك بقى..أؤمرنى يا نجم..
حسان:
- انا حسان بن اميتبتشان..ودى مشمشه زى ما قولتلك..وأنا كنت رايح بحر الماجوس..بس انا متشرفتش بيك..
بضانيكا:
-أنا الفيلسوف بتاع الغابه..بس قولى قبله..انت رايح بحر الناموس ليه؟؟هتصيف ولا هتغرق كلبتك دى هناك؟؟
حسان مقاطعاً:
- لا يا فيلسوف..أنا رايح عشان..خخخخخ..وهو أنا كل ما أقابل حد فيكم هحكيلوا القصة م الاول....طب اسمع يا سيدى..
وحكى حسان له القصة كاملة..وبضانيكا شارد بخياله ف الحكمة القائلة....لعمل العجة لابد من كسر البيض..وكم هو مشتاق لاكل العجة ام لحمة مفرومه..يسلالالام..ولم ينتبه الا بعدما فرغ حسان من رغيه..فسئله بحماس:
-بتعرف تدى باك؟؟
حسان رافعاً حاجبيه:
-باك؟؟!!
بضانيكا ممتعضاً:
-آه باك..مخدتهاش ف الحضانة..ومالك اقشعريت كده..بص يا نجم عشان انا اتوجوست منك..أنا ايه المطلوب منى دلوقتى عشان تفارق..
حسان منشرحاً:
-عايز طريقة أعدى بيها غابة الاقزام الملاعين..
بضانيكا ساخراً:
-خخخخ..سيب عليهم الاسد اللى معاك ده..
حسان متسائلاً:
-وتفتكر هيخافوا منها؟؟
بضانيكا مرتمياً ع العشب من الضحك:
-خخخخخ..يا عم صلى ع النبى فسرك..يخافوا من ايه..دا برص يابا الحاج..بص..هما هيخيروها بين انهم يستئنسوها (ويكدروا دين ابوها شغل زى الحمير) أو إنها تتبعبص باللتى هى أحسن..وخلى بالك مبيقصوش ضوافرهم ولاد النايكه دول..
حسان مشدوها:
-طب وأنا؟؟
بضانيكا ملقياً الجوينت على ضفدعة تنقنق:
-آه..إنت..طب بص..أنا هسئلك سؤال..لو جاوبتنى عليه.. هدلك ع الحل..
حسان بلهفة :
- إيه هو ابوس رجليك..؟!


وهنا...إستئذنت شهرزاد ملكها لتنام..فرمى لها بقرص من الزولام..!!





معانى المفردات والتفاشيخ:

الزراديه: أداة من أدوات النجارة والكهرباء والتعذيب..!!
إليتيه: طيزه بلغة المساطب..!
العجة : أكلة بضان معرفش بضانيكا بيحبها على ايه..بعد ما تكولها..بيحصلك انتفاخ ابن حرام..وربنا يلطف بعباده..!!
باك: نوع مزيل عرق زى فا كده..!!
اتوجوست : اتو لاعب كاميرونى..وست لاعب نيجيرى..ج..لاعب منخيرى..
تنقنق: تبيع النقانق والهوت دوج..
الزولام: برشام يساعد على التوهان..




(9)




وفى الليلة التاسعة من ذالك المسلسل البضان..
قالت شهرزاد وهى تقزقز قرطاس من اللب السوبر:
- بلغنى أيها الملك الغادر..طك..تفو..ذو الزبر الفاجر.. طك.. تفو..أن حسان لما طلب من بضانيكا..طك..تفو..الطريقة لعبور غابت الاقزام..طك تفو.. سئله سؤال..
بضانيكا مداعباً جثة ضفدعه قام بخنقها لانها تنقنق:
- قولى بقى يا نجم.. ايه الشبه بين العجه.. والبعبوص؟؟
حسان متفاجئاً:
-أحا هو ده السؤال؟؟ ايه البضان ده..فين الحكمه دى يا ناس..
بضانيكا مستائاً:
-روق علينا يا مان..انت لما العفريت قالك علينا..قالك البضناء الخمسه ولا الحكماء؟؟
حسان يائساً:
- البضناء.. بس أحا..دنتوا هتموتونى مبضون..وبالنسبه للسؤال؟؟ امم.. حرف العين؟؟لاء؟..طب العجه بتتعمل من البيض..والبيض بيجى من الفرخه..والفرخه بنبعبصها عشان نعرف عليها البيضه ولا لاء..لاء برضه؟؟..طب العجه بعد ما بتاكلها بتعوز ترجع..فبتحط صباع البعبصه الاوسط ف زورك وترجع..مش ده كمان؟؟ أحا..غلب بضانى..
بضانيكا ضاحكاً:
-ههههخخخخ..حلو التحليل البيضاكينى اللى عملته ده وعشان تجاوبك معايا انا هديك الطريقه بس الاول هقولك الحل..
حسان بتلهف:
-مش عايز اعرف..
بضانيكا بلا مبالاة:
- الحل يبضان الفار..ان الاتنين بيتاكلوا..خخخخخ..
حسان رافعاً حاجبيه:
-والله؟؟
بضانيكا بثقه:
-زى مبقولك..وبالنسبه للاقزام استنانى..
ودخل وأخذ شيئ من الكوخ واعطاه لحسان..فنظر حسان لما بيديه..والبلاهة تعلو عينيه..وسئل بضانيكا مستفسراً:
-ده..ده مرهم..نيو هيموران..ده هدهنه على جسمى فهختفى يعنى ولا ايه..بس أحا..ده مكتوب عليه لعلاج البواسير..!!!
بضانيكا منصرفاً:
-هو ده اللى عندى ليك يا نجم..بعد الزبتلاف بعبوص اللى هتاكلهم.. ادهن بيه..وهتبقى فله..مشوفكش تانى..
وظل حسان محدقاً بانبوبة المرهم.. ثم بلع ريقه مستسلماً للسواد المقبل..وشرع ف السير بتؤده ف الغابه هو وكلبته.. والاسهال يخرج من مؤخرته على غير عادته..

وهنا..أدرك شهرزاد النهار..فقامت تعمل حلة فشار..




معانى المفردات والتفاشيخ :


تنقنق: قولناها الدرس اللى فات..أحا انتم مبتذاكروش؟؟
نيو هيموران: دهان للمواسير وأحياناً للبواسير..!!
هدهنه: إعجنه وبعدين ادهنه..!
بتؤده : شارع مظلم بالغابة..

(10)


ولما كانت الليلة العاشرة..وكانت موافقة مع ليلة الخميس الطاهرة.. وبعد صراع وكفاح.. قام بلبل الملك اخيراً وعمل واحد بنجاح.. ثم انه شرع يدخن سوجاره شهرياريه..وطلب من لبوته ان تكمل له حلقات التمثيليه..
فقالت له وهى ترتدى كلوتها:
-بلغنى ايها الملك الدكر..ذو مخ البقر..ان حسان لما اخذ مرهم نيوهيموران من بضانيكا..وسار ف الغابه كالفأر بنفس الطريقه.. واذ به يشعر بمخلب كخطاف كابتن هوك يرشق فى إسته..فأطلق صرخة كصرخة وليه..ونظر حوله فلم يجد احداً غيره وكلبته الغبيه..وتوالت البعابيص عليهما من كل حدب وصوب..ومع كل بعبوص يشخر حسان شخرة لو سمعها الموتى لهبوا من رقادهم.. وتنبح كلبته نبحة لو سمعها لصٌ لوقع على ركبته.. ولما تجاوزت البعابيص الالف بعبوص.. حتى ساد السكون الا من انين مشمشه وسب دين حسان.. فجلسوا اسفل شجرة كثيفة الاغصان والاوراق.. ثم شرع باستخدام المرهم له ولكلبته..حتى تحسنت حالته.. ولمع فى ذهنه سؤال ..هل تستاهل نحمده تلك المشاق والاهوال؟؟
وبعدما اطلق شخرة استنكار..حتى سمع صداها يتردد فى كل نواحى الغابه..
ولكنه وبعد فتره..سمع شخرة مماثله..على العلم انه لم يشخرها.. وتسائل..اهى شخرة انسى ام جنى.. فمشى بخطى متردده..حتى ابصر كوخ من الخوص وامامه شاب فى السبعين من العمر ماسك شيئ بيديه اقرب ما يكون بزوبر حمار او مزمار..
فإقترب منه والقى السلام..
حسان:
- عمت مساء ايه الشاب..
الشاب الناقم:
-خخخخخخخخخخ..اهلاً يا سيدى..
حسان متسائلا:
- انت ماسك ايه ف ايدك؟؟ زمارة دى؟؟
الشاب الساخط:
-خخخخخخ..لا مش زوبارة..دى شخارة..اسمع..
ونفخ ف الشخارة فأصدرة شخيراً يكفى لهدم عمارة..وازعاج حمارة..واشعال سوجارة..
حسان متسائلا:
- طب ولزمتها ايه الشخارة دى؟؟
الشاب الغاضب:
- خخخخخخخخخخخ..ماهو بدل مفضل اشخر للى رايح واللى جاى صنعت الشخاره دى عشان احافظ على لحميتى.. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ..وكسم اللحمه..
حسان ناعياً حظه الهباب:
- طب يا عم شخره ممكن تدلنى على طريقه اعدى بيها بحر الرمال الفيبريشن..انا حسان بن جاكى شان..
شبوح:
-خخخخخخخخخخخخ..وانا شبح البضان..وزبى ف طيز مرجان ملك الجان.. وبحر البضان مش هتعرف تعديه..خلص الكلام..
حسان فى فزع:
- احا يا حاج.. امال انا جايلك ليه..شوفلى طريقه وقولى اعمل ايه..
شبح البضان:
- خخخخخخخخ..ادفيه..روح يابا من مترح ماجيت..وخد الامورة دى وياك.. خخخخخخخ..ولا اقولك..انا لقيتلك حل معقول..وكسم الفول..
حسان منسلتاً لباسه من الفرحة:
-إيه هو يا ابوس شخارتك؟؟
شبح بمكر:
-خخخخخخخ..متجيش تبوس حاجه تانى؟؟..بص ياض.. عشان انا كرفتك وكرفت السلعوة المتناكه اللى وياك دى..هو سؤال..تجاوبه.خخخخخخ..تاخد الحل على طول.. متجاوبوش... خخخخخخخخخخخخ..تاخد صابونه ديتول..قولت ايه يا بلزعبول..
حسان فى يأس:
- اسئل يا سيدى وانا بأيدى حاجه يعنى..منا من بداية الرحلة طلعان دين امى..
شبح واقفاً:
-خخخخخخخ..أحا..انا اقشعر كيس الصفن بتاعى..بس برضه مش هعفيك من دين ام السؤال..
السؤال يا حاج....


وهنا..أدرك شهرزاد الجوع..فدخلت المطبخ تغرف طبق رجوع..




معانى المفردات والتفاشيخ:

شهريارية: ماركة دخان محليه مصنوعه من فشل الحمير ومطحون زبل الفران..
شخارة: ألة عزف موسيخية..تطلق نغمات استنكاريه..ب 2.5 جنيه بس..اتصلو على كس خمس تزبار بيضين اتنين تصلكم حيثما كنتم..!
لحميتى: لحميته..!!
ادفيه: يدفيه؟!!
كرفتك : كرفه..!!
بلزعبول: الدلع بتاع شوشو..
رجوع: نوع متناك من المخلل متناك متناك يعنى مش هزار..!

(11)



ولما كانت الليلة الحتاشر من ليالى الانس والفرفشه والبضان..
قالت شهرزاد وهى تتثائب:
-هاااام..مش عارفه كابس عليه النوم ليه..مكنش فحل بصل ده اللى ضربته مع طبق الفول ع السحور..
شهريار مبتعداً بقرف:
-أحا يا وليه..غسلتى سنانك بسجنل تو ولا بأى خره؟؟
شهرزاد تنفخ فى يدها وتتشمم رائحة نفسها النجسه:
-أحا دنا هيغمن عليا..ريحة بقى زى كلب منتن..ومفيش سجنال ولا كلوس اب..مفيش..خلصان..تحب أكملك القصه ديا؟؟
شهريار يأخذ مخدة وبطانيه ويهرب من الحجرة وهو يردد:
- اتمسى بالخير يا عسلية..وبكره نكمل..انا رايح انيك بهية قبل ما الفجر يدن..

وهنا أدرك شهرزاد الغيرة..فأخرجت موبايلها واتصلت بشاكيرا..




معانى المفردات والتفاشيخ:

بهية : واحدة رايح ينيكها شهريار
شاكيرا: الليزبين بتاعت شهرزاد..بس متعرفوش شهريار..